• Valio/

Baka laktosfritt och kvargsaftigt – med Valio Eila® Kvarg Päron & Kola

Nu lanserar Valio en ny smak och breddar kvargfamiljen. Nya smaken – Päron & Kola – är en laktosfri kvarg med fyllig och rund smak. Den är god att äta precis som den är, till enkla efterrätter eller som tillbehör till frukt och bär. Dessutom är kvarg ypperligt att baka med. Praktiskt, då kvarg är en vanlig syn i mångas kylskåp.

Att baka med Valio Eila® Laktosfri Kvarg har sina tydliga fördelar. Eftersom kvargen tål ugnsvärme har den ett brett användningsområde och passar i de flesta bakverk, både kalla desserter och gräddade bakverk. Kvargen tillför en fylligare smak och konsistens till många bakverk. Vi kallar det för kvargsaftigt. Ett nyord inskickat till Institutet för språk och folkminnen.

Det går lika bra att ha Valio Eila® Laktosfri Kvarg i frukostsconesen en söndagsmorgon som i festens tårta. Dessutom är det fler som tål bakverken eftersom Valio Eila® Kvarg är laktosfri. Kvargförsäljningen har en fortsatt uppåtgående kurva och är den kategori som växer absolut snabbast inom mejeri i dagligvaruhandeln. Ökningstakten är hela 27% på rullande helår. Drivkraften bakom detta är främst hälsa och funktion – proteintrenden har nämligen varit stark i flera år och håller i sig.

- Kvargtrenden håller i sig och det känns kul att nu kunna erbjuda en fjärde smak – Päron & Kola. Samtidigt är vi väldigt stolta att kunna presentera vår baka-med-kvarg-sajt för att visa på ytterligare användningsområden, säger Annika Svennung, kategorichef på Valio Sverige.

Baka Alisas enkla och kvargsaftiga recept
Den unga och talangfulla bakboksförfattaren Alisa Bandell[1] har tagit fram kvargrecept tillsammans med Valio. Alisa har en fingertoppskänsla för det estetiska och kreerar goda och tilltalande bakverk med en lekfull twist. En twist som är enkel att göra men som skapar ett imponerande intryck. Alla Alisas recept och dekorationstips finns tillgängliga på valio.se/bakamedkvarg. Bland annat finns där recept till en riktigt kvargsaftig kladdkaka och en piñatatårta som rymmer en färgfylld överraskning.

- Kvarg ger en härlig krämighet till bakverket och gör bakningen enkel. Det blir saftigt och får en fin fräschör. Avslutningsvis kan du förstärka smaken med en underbar topping, också den gjord av kvarg, säger bakboksförfattaren Alisa Bandell.

Valio Eila® Laktosfri Kvarg Päron & Kola säljs i portionsförpackning om 200 gram. Nyheten finns att köpa i dagligvaruhandeln från och med vecka 20 till ett cirkapris om 14,90 kr. Valio Eila® Laktosfri Kvarg finns nu i fyra smaker; citron, vanilj, hallon & blåbär samt nykomlingen päron & kola. Du hittar dem i butikshyllan med laktosfritt sortiment.

För mer information, produktprov och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling

073 553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

Linda Öhman, Kommunikationschef, Valio Sverige AB

08-725 51 50, linda.ohman@valio.fi

[1] Alisa Bandell har gett ut Baka med Bandell, 2015 och en bakbok för barn: Baka med Alisa, 2016.