Hej då osthyvel! Hej Tunna Skivor från Valio!

Glöm odiskade osthyvlar och ost med skidbacke. Nu lanserar Valio färdigskivade ostar i extra tunna skivor. Valio Tunna Skivor kommer i tre populära smaker: Gouda, Gräddost och Port Salut. De goda ostarna passar perfekt till mackan – eller bara för att ätas precis som dem är.

Valio har över 100 års erfarenhet av osttillverkning. Tunna Skivor upplevs både godare och mer praktiska enligt konsumenterna. Utöver den goda smaken har Tunna Skivor dessutom en rad egenskaper som förenklar vardagen. Förpackningarna rymmer mellan 12–20 skivor och i ett mindre hushåll innebär det att matsvinnet blir mindre, då osten inte hinner bli dålig och behöver slängas. Dessutom går förpackningarna att återförsluta för att undvika att osten blir torr.

Svenskar äter närmare 20 kilo ost per person och år vilket är långt över genomsnittet i EU.[1]  En konsumentundersökning av Norstat visar att 28 % av de som äter ost väljer färdigskivad ost och att nästan var tredje väljer bort skivad ost för att de tycker skivorna är för tjocka.[2] Valios Tunna Skivor är 15–50 % tunnare än storsäljarnas skivor. Dessutom får det plats fler skivor i förpackningen – vilket gör att osten räcker till fler mackor.

- Vi lyssnar alltid på våra konsumenters behov och många tycker det är godare med tunna skivor, och enklare med färdigskivad ost. Att hyvla riktigt tunna skivor är ju så svårt att få till själv! Därför är vi väldigt stolta över att kunna erbjuda just det – Tunna Skivor, säger Anette Björnlund, kategorigruppchef på Valio Sverige.

Valio Tunna Skivor finns att köpa i dagligvaruhandeln från och med vecka 20. Du hittar ostarna i butikshyllan med ordinarie sortiment till ett cirkapris om 23,90 kr. Valios hårda ostar är naturligt laktosfria oavsett lagringstid.

5 ostrysare du slipper med Valio Tunna Skivor:

1.          Det eviga diskandet av osthyveln
  2.          Skidbacken på osten
  3.          Hård och osmaklig kant på osten
  4.          Trött och svettig ost som måste slängas
  5.          Dålig återförslutning av förpackningen

Produktinformation

Gräddost Tunna Skivor
Gräddost är en halvhård ost som är kantfri, krämig och grynpipig. Valios Gräddost är lagrad i sju veckor. Produkten innehåller ca 12 skivor och kommer i en återförslutningsbar förpackning om 140 gram.

Gouda Tunna Skivor
Gouda är en av Sveriges mest populära ostar. Gouda är mild som ung, men får en mer intensiv smak när den mognar. Valios Gouda har lagrats i tre månader. Produkten innehåller ca 20 skivor och kommer i en återförslutningsbar förpackning om 140 gram.

Port Salut Tunna Skivor
Port Salut är en halvhård ost med mild smak och som tydligt känns igen på sin orangea kant. Valios Port Salut är mild, krämig och mjuk. Den är lätt syrlig och har mognat under sex veckor. Produkten innehåller ca 12 skivor och kommer i en återförslutningsbar förpackning om 140 gram.

För mer information, produktprov och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling

073 553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

Linda Öhman, Kommunikationschef, Valio Sverige AB

08-725 51 50, linda.ohman@valio.fi

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio, och laktosfria produkter, i Sverige. Varje år investerar Valio cirka 150 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Något som resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter. Valio är även känd för sina yoghurtar som alla karaktäriseras av en krämig, mjuk och rund smak och ett växande sortiment av ost. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 2014 ca 884 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se

[1] Mjölkrapporten, Sverige, juli 2015

[2] Norstat konsumentundersökning, Sverige, oktober 2015 (n=501)