Många gick på magkänsla i Almedalen

Att många, framför allt unga kvinnor, har återkommande magbesvär märktes tydligt när Valio presenterade Magrapporten® i Almedalen. Flera i publiken vittnade om egna magproblem och att frågan hittills varit alltför tabubelagd. En panel diskuterade också resultaten under ledning av moderatorn Alexandra Pascalidou.

Valios senaste utgivning Magrapporten® visar på ett tydligt sätt hur vanligt det är med återkommande magbesvär bland unga kvinnor – och att problemen har ökat på bara några år. Rapporten presenterades vid ett seminarium på tisdagsmorgonen i Almedalen, modererat av Alexandra Pascalidou, som också berättade om sina egna erfarenheter av magproblem.

– Jag är ett sådant där ”magbarn”; jag har alltid ont i magen! Så jag har ett personligt intresse i den här frågan också, inledde Alexandra Pascalidou från scenen, och fick bifall från publiken.

Valio har lång tradition av att ta fram nya mejeriprodukter utifrån forskning, och etablerade redan 1916 ett eget forskningslaboratorium. Idag har företaget 155 egna experter, varav 50 procent är forskare. Valio investerade 2016 hela 250 miljoner kronor i forskning och utveckling, och har tagit fram många patent och vetenskapliga publikationer.

– Så även om vi bara har en procent av mjölkmarknaden i Europa vill vi vara det mest hållbara och innovativa mejeriet, sade Valio Sveriges vd Sirkku Erlandsson, som inledde tisdagens maghälsoseminarium i Almedalen.

Valios fokus på hälsa tar sig uttryck bland annat i Magrapporten® 2017. Rapporten, som tagits fram av Kantar Sifo på uppdrag av Valio, presenterades på seminariet av Valio Sveriges kommunikationschef Linda Öhman.

Bland slutsatserna framkommer bland annat följande:

• Var fjärde ung kvinna har problem med magen – varje vecka.
  • Stress uppges som vanligaste källan till magproblemen, följt av dåliga matvanor, oro och ångest. Stressen anges ofta som relaterad till olika prestationer på jobbet och i vardagslivet.
  • Färre söker vård för sina magproblem – en ökning med 10 procent sedan 2013 års mätning.

Unga kvinnors magproblem gör att de begränsas i vardagen:

– 45 procent undviker att äta olika sorters mat. 16 procent uppger att de inte har sex för att de har problem med magen, och 13 procent har inte intimt umgänge. Det förstör ju livskvaliteten, sade Linda Öhman.

Efter Valios rapportpresentation följde en paneldiskussion, med bland andra Cecilia Elving, ledamot av landstingsfullmäktige i Stockholm för Liberalerna. Hon fokuserar i sitt politiska arbete primärt på tabubelagda frågor kring kvinnors hälsa, och har själv drabbats av hälsoproblem relaterade till stress och dålig kost.

Och självklart är detta med stress en stor kvinnofråga, sade Cecilia Elving, landstingsfullmäktige i Stockholm (L). Så fort man pratar om sådana här frågor märker man att det finns ett stort sug. Det är så många som hör av sig och tackar.

Även hälso- och livsstilsprofilen Sofia Ståhl vittnade på scenen om hur hon drabbats av magbesvär:

– Jag blev laktosintolerant som ett första symptom på att jag höll på att bli utbränd. Och genom bloggande kom jag i kontakt med många unga kvinnor, som skrev att de kände igen sig, berättade Sofia ”PT-Fia” Ståhl.

Under sina föreläsningar i skolor och samhälle har Sofia Ståhl träffat tjejer som redan i åttondeklass fått utbrändhetsdiagnos på grund av stress.

Sofia Antonsson, legitimerad dietist och grundare av appen och företaget Belly Balance kommenterade den illavarslande trenden:

– Jag ser tyvärr hur den här gruppen ökar. Men det jag brinner för är kostbehandling, och det finns idag en evidensbaserad behandling som heter FODMAP och som vi arbetar med inom svensk sjukvård.

Genom FODMAP – som bygger på borttagande av eventuella problematiska livsmedel – hjälps idag 75 procent av alla som är drabbade av magsjukdomen IBS (Irritable Bowel Syndrome). A och O i sammanhanget är emellertid att behandlingen utförs tillsammans i samråd med expert, så att inte den sjukdomsdrabbade börjar experimentera med att ta bort olika livsmedel på egen hand.

– Gör saker kontrollerat. Gör saker med någon som vet, för då blir det rätt, påpekade Sofia Antonsson.

Robert Brummer, professor i gastroenterologi och klinisk nutrition vid Örebro universitet, kom med tips på hur man enkelt kan börja lägga om livet i mer magvänlig riktning.

– Delvis gäller det att få en regelbunden livsstil. Att man sover tillräckligt mycket, och att man äter frukost på ungefär samma tid så att man vänjer magen så att den får en bra riktlinje.

Även förändringar ute i samhället behövs – exempelvis togs frågan om tillgängliga och fräscha toaletter i skolor och på andra håll upp vid seminariet.

– Trygga skoltoaletter tror jag är en fråga som är jätteviktig, och som man kanske inte tänker på, sade Cecilia Elving.

Att gå på toa i lugn och ro och utan negativa värderingar är också viktigt, menade Alexandra Pascalidou:

– Jag vet tjejer i skolor som jag har besökt som skäms för att gå på toa.

Robert Brummer påpekade hur både IBS och andra magåkommor bör angripas holistiskt, det vill säga med fokus på hela kroppen och livsstilen.

– Men det kan inte den svenska vården erbjuda riktigt. Vi är inte bra på det. Och ett annat problem är att detta inte har någon status inom vården, sade han.

Magproblem är samtidigt en ”tvåvägskommunikation” mellan kropp och knopp, något bland andra dietisten Sofia Antonsson tog upp.

– Är vi stressade på grund av magen, eller har vi magproblem på grund av stress? Det är klart att vi blir ännu mer stressade av att ha en dålig mage, och då blir magen ännu sämre, sade Antonsson.

Om inte problemen hanteras tidigt kan de förvärras, och många i publiken vittnade om att man undvek att söka vård för magbesvär. Magrapporten® 2017 visar dessutom att det är hela 10 procent fler som inte söker vård idag jämfört med för fem år sedan, det vill säga ett alarmerande och illavarslande resultat. En anledning är att många inte tror att det faktiskt finns någon vård att få.

– Delvis är det ett misslyckande för vården. Delvis tror jag att många, kanske framför allt kvinnor, lägger skulden på sig själv, sade Robert Brummer.

Vad ska man då göra om man har drabbats av magproblem, förutom att äta rätt och förbättra sin livsstil? Ja, en viktig åtgärd är att samla och sprida kunskaper om magproblem och maghälsa.

– Våga prata mer mage! sade Sofia Antonsson med en kärnfull formulering. Sedan måste vi få läkare mer intresserade av mag- och tarmsjukdomar. Vi måste göra mer i primärvården och utbilda läkarna.

För mer information vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073 553 72 82, emma.l@kellyandpling.com