Nästan hälften av alla tjejer i Sverige har problem med magen

Valio lanserar sajt för en bättre maghälsa – lugnamagen.nu

Faktum är att så många som 46 % av alla tjejer i Sverige, i åldern 18–30, upplever problem med orolig mage en gång i veckan eller oftare. Och hela var tionde svensk – i alla åldrar – har dagliga magproblem. Därför har Valio tillsammans med experter inom maghälsa och välbefinnande lanserat en omfattande sajt för en bättre maghälsa – lugnamagen.nu. För det finns bra hjälp att få.

Att vara ung i dagens samhälle är inte lätt. Inte minst när man är tjej. Prestationsångest, skönhetshets, stress, dålig självkänsla och utbrändhet – problem som många dagligen brottas med. Och som ett brev på posten kommer problemen. Huvudvärk, ont i axlar och rygg samt orolig mage är exempel på vanliga symptom. Allt detta är såklart väldigt oroande. Inte minst när man ser att 62 % av alla tjejer upplever att deras magkänsla har en så stor inverkan på vardagslivet att de ibland tvingas avstå från att göra sådant de egentligen vill göra.

- Det är en oroväckande hög andel tjejer som upplever magproblem, och detta måste minskas. Det är viktigt för oss på Valio att ligga i framkant och främja hälsa och välbefinnande. Det finns många anledningar till en orolig mage och vi vill informera och hjälpa på de sätt vi kan, säger Linda Öhman, kommunikationschef på Valio Sverige.

Lugnamagen.nu är ett initiativ från Valio som lanseras tillsammans med experter inom maghälsa, som dietister, terapeuter och hälsoprofiler. Sajten informerar bland annat om orsaker och symptom kopplat till magproblem och här finner man även inspirerande hälso- och kostråd. På lugnamagen.nu berättar bland annat Sofia Sjöström om sina magproblem kopplade till utbrändhet, stress och laktosintolerans och delar med sig av sina förhållningssätt. Sofia Sjöström, är utbildad personlig tränare och driver den populära bloggen ”PT-Fia” och podcasten Ofiltrerat som är aktuell nu.

- Utbrändheten finns alltid med mig. Jag anpassar fortfarande livet efter sjukdomen och mina begränsningar, men den styr inte längre. Laktosintoleransen är kvar. Ibland fuskar jag och äter något med laktos för att testa om jag fortfarande är laktosintolerant, men det straffar sig alltid med obehagligt magont och svälld mage så laktosintoleransen får jag nog leva med. På lugnamagen.nu kan du ta del av mina erfarenheter och tips för att få en lugnare mage, säger Sofia Sjöström eller ”PT-Fia”.

En vanlig orsak till magproblem är stress. Ytterligare en vanlig orsak är laktosintolerans. Tidigare har man trott att cirka 5 % i Sverige är laktosintoleranta. Men faktum är att siffran för svenska skolbarn är hela 14 % och 6,8 % för hela den vuxna befolkningen i Sverige.[1] Även IBS som följd av stress är ett vanligt magbesvär. Symptomen är ganska snarlika, så det kan såklart vara svårt att veta vad som orsakar orolig mage. På lugnamagen.nu finns det information för att hjälpa fler med sina magproblem.

- Min stora passion i livet är att arbeta med människors psykiska och fysiska hälsa. På lugnamagen.nu delar jag med mig av mina tips för att hjälpa fler att hitta balans och glädje i livet. Ett konkret tips för att stressa ner är att sänka tempot lite på allt vi gör. När vi pratar, går, äter, andas och så vidare. Det låter löjligt enkelt – men gör stor skillnad, säger Anna Cederstam Krantz, samtalsterapeut, Hälsopartners.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073 553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

Linda Öhman, Kommunikationschef, Valio Sverige AB
08-725 51 50, linda.ohman@valio.fi

[1] Ricardo Almon, Lactase Persistence and Lactase Non-Persistence. Prevalence, influence on body fat, body height, and relation to the metabolic syndrome, Örebro Universitet, 2010, 18
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio, och laktosfria produkter, i Sverige. Varje år investerar Valio cirka 150 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Något som resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter. Valio är även känd för sina yoghurtar som alla karaktäriseras av en krämig, mjuk och rund smak och ett växande sortiment av ost. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 2014 ca 884 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se