Rätt mängd mjölk i kaffet? Valio släpper guide

Visste du att 9 av 10 kaffedrickare kan avgöra om det är rätt mängd mjölk i koppen bara genom att titta på färgen? Inför Kaffets dag den 29 september gör Valio det lätt för svenskarna att hälla rätt mängd mjölk i kaffet åt vännen eller kollegan. Nu släpps en gemensam guide för mängden mjölk man häller i kaffet.

Kaffe är en självklarhet för svenskar i alla åldrar. Enligt Valios Magrapporten®, dricker hela 8 av 10 svenskar mellan 16 och 79 år kaffe. Bland dessa är mjölk en given komponent – hela 6 av 10 kaffedrickare tillsätter någon form av mjölk. 75 % av de som dricker kaffe med mjölk väljer vanlig eller laktosfri mjölk.

En guide för kaffe med mjölk
Att hälla mjölk i kaffet åt någon annan kan vara svårt. Valio har av den anledningen tagit fram en guide, i vilken nio varianter av kaffe med mjölk har namngivits. De nio nya namnen på varianter av kaffe med mjölk, från mycket mjölk i koppen - till nästan ingen mjölk alls, är:  Morgonljus, Sand, Kalksten, Ek, Lagom, Cederträ, Kastanj, Jord och Kvällsmörker.

Idén bygger på insikten att det hittills saknats precisa ord för hur mycket mjölk man vill ha i sitt kaffe. Genom att ha namngivna bilder av kaffe med mjölk-nyanser till hjälp vid bryggaren behöver inte vännen stå bredvid och säga “stopp”. Luddiga önskemål som “lite, mellan och mycket” mjölk blir även de överflödiga.

"Har man färgguiden inom synhåll ökar chansen att hälla i perfekt mängd mjölk till kollegan eller vännen. Och visst är det trevligt att numera kunna be om en Kaffe à la Morgonljus om man likt mig gillar mycket mjölk i kaffet", säger Anette Björnlund, Kommunikations- och hållbarhetschef på Valio.

Skillnader i hur mycket mjölk som föredras i koppen
Enligt Valios undersökning är den populäraste kaffe med mjölk-färgen i Sverige den bruna nyansen 8B5C29, som år 2022 döptes till Café Au Lagom. Men det finns regionala skillnader i hur vi svenskar dricker vårt kaffe med mjölk.

Stockholmarna dricker kaffe med mer mjölk – 25 % av de som föredrar mycket mjölk kommer från huvudstaden. De som bor i södra och mellersta Sverige uppskattar mörkare kaffe. Nästan 40 % av de som väljer den mörkaste kaffefärgen bor i dessa regioner.

Generellt uppskattar kvinnor ljusare kaffe, medan män tenderar att välja mörkare kaffe. 3 av 5 av de som föredrar den mörkaste kaffenyansen är män, medan sju av tio som väljer den ljusaste är kvinnor.

Vilka har mjölk i kaffet?
Valios Magrapporten® visar att mjölk i kaffet är allra vanligast bland yngre och bland dem som bor i storstäder. 7 av 10 i Stockholm, Göteborg och Malmö dricker sitt kaffe med mjölk, jämfört med bara 5 av 10 i norra Sverige.

Unga mellan 16 och 34 år är de största kaffe med mjölk-drickarna, bland dessa har 7 av 10 mjölk i sitt kaffe. Men det är de äldre mellan 56–79 år som dricker mest kaffe av alla – nästan 10 av 10 konsumerar kaffe regelbundet.

För mer information och för att ladda ner guiden, besök Valio.se/kaffets-dag.

Kaffe är en omtyckt dryck som konsumeras i alla åldersgrupper. Här är några insikter från Valios Magrapporten®.

Enligt Magrapporten® 2023 dricker 8 av 10 i åldern 16 till 79 år kaffe.

Av de som dricker kaffe har 6 av 10 mjölk i kaffet (totalt snitt). (Mjölk = ordinarie mjölk, laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ till mjölk).

Kvinnor har i högre utsträckning än män, mjölk i kaffet.

• Kvinnor – 7 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Män – 5 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga i åldern 16–30 år: 7 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga kvinnor 16–30 år:  8 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga män 16–30 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet.

Det vanligaste är att kaffedrickarna har mjölk i kaffet. Men ju äldre personen är – desto större är sannolikheten att de väljer svart kaffe utan mjölk.

• 16–34 år: 7 av 10 har mjölk i kaffet
  • 35–55 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet
  • 56–79 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet.

Av de som har mjölk i kaffet säger 75% att de föredrar ordinarie eller laktosfri mjölk. För äldre personer är, siffran ännu högre. 25% väljer växtbaserade alternativ.

• Yngre 16–34 år – 6 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk.
  • 35–55 år – 8 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk
  • Äldre 56–79 år – 9 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk.

Ju äldre vännen är, desto större är chansen att det dricks kaffe.

• I åldern 56–79 år dricker nästan 10 av 10 kaffe. Endast 4% dricker inte kaffe.
  • I åldern 16–34 år dricker 7 av 10 kaffe.
  • I åldern 35–55 år dricker 8 av 10 kaffe.

Lokala variationer finns. Det är vanligare att ha mjölk i kaffet i storstadsregionerna.

• I Norra Sverige, Mellansverige, Västsverige har endast 5 av 10 mjölk i kaffet.
  • I storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg, Malmö) har 7 av 10 mjölk i kaffet.

Sysselsättning

• Deltidsarbetande, studenter, långtidssjukskrivna och arbetslösa – dricker mindre kaffe än genomsnittet. Endast 7 av 10 dricker kaffe.
  • Pensionärerna – här är det nästan 10 av 10 som dricker kaffe. Endast 3% dricker inte kaffe alls.

För mer information, intervju eller mer material, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail:
marilyn.r@shomei.se
Mobil: 079 313 2073

Anette Björnlund, Kommunikation - och hållbarhetschef, Valio Sverige AB
Mail:
anette.bjornlund@valio.se
Mobil: 070 303 3561

Om Magrapporten®
Valio har sedan mitten av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmående. Forskningen kompletteras med flera återkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2023 är den sjätte upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 16–27 maj 2023. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i åldrarna 16–79 år. Av dem var 500 personer mellan 16–30 år och 500 personer mellan 31–45 år. I gruppen som uppger att de har haft problem med magen det senaste året ingår 765 personer.

Om undersökningen av kaffefärg
**Valios testmetod för kaffefärger: Testet genomfördes med mellanrostat kaffe i en kaffebryggare med kapacitet om 10 kaffekoppar. Kannan bryggdes med 10 strukna kaffemått och 10 koppar vatten. Kaffe mättes upp till 1,25 dl och hälldes i en vit porslinskopp med öra. Kall Valio laktosfri mellanmjölk 1,5% hälldes i det heta kaffet där olika mängd mjölk blandades i för att ta fram nyanserna. Färgkoder för nyanserna bestämdes i kontrollerat dagsljus mot färgkarta. Andra färgnyanser kan uppstå beroende på val av mjölkdryck, temperatur, typ av bryggare, typ av kaffe, val av kopp och ljus i rummet.
Om undersökningen
1) Undersökningen om kaffefärgpreferenser utfördes under perioden 15–17 augusti 2022 av YouGov på uppdrag av Valio. Sammanlagt genomfördes 1010 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

Om Valio
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio motsvarande ca 330 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Valio har överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör, krämiga yoghurt och läckra proteinprodukter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte ca 2 miljarder under 2023. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se