Robert Auselius ny vd för Valio Sverige

Den första september tar Robert Auselius över som vd för Valio Sverige. Han har en gedigen erfarenhet från olika roller inom Nestlé koncernen och kommer närmast från en landschefsroll i Finland. Uppdraget blir att fortsätta den framgångsrika resan för Valio, där den genomsnittliga tillväxten legat på 11% per år sedan bolaget startades 1994.

Under Roberts ledning på Nestlé ökade företagets marknadsandelar inom flera snabbt växande kategorier såsom varma drycker och vegetariska måltider. En erfarenhet som behövs för att Valio ytterligare ska kunna stärka positionen inom laktosfritt och för att öka tillväxten i övriga kategorier såsom exempelvis växtbaserat mejeri där man lanserat Valio Oddlygood. Ett annat viktigt område som genomsyrar all Valios verksamhet är hållbarhet, där Valios mål är att bli helt koldioxidneutrala 2035.

- Målet att bli helt koldioxidneutrala redan till år 2035 är ambitiöst och vi måste vara ödmjuka inför kommande utmaningar. Med en fortsatt utveckling av våra metoder, ett vetenskapligt tillvägagångssätt och i ett nära samarbete med kunder, leverantörer och partners, är jag övertygad om att vi kommer att nå dit, förklarar Robert.

- Jag ser verkligen fram mot att få träffa alla på Valio och lära känna dynamiken i mejeribranschen. Branschen är i ständig förändring och konkurrensen är hård, så det är viktigt att vara steget före både när det gäller långsiktiga strategier och åtgärder på kort sikt. Det jag kan tillföra är min passion för lagarbete och en sann segervilja, som ska bidra till fortsatta framtida framgångar för Valio i Sverige, avslutar Robert.

Robert tillträder sin post på Valio den första september och tar över efter Pekka Tola, som går vidare till en ny roll inom Valio-koncernen i Finland.

Robert Auselius LinkedIn-profil: https://www.linkedin.com/in/robert-auselius-a86a334/

För mer information eller högupplösta bilder, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: