Valio – Finlands mest hållbara företag för fjärde året i rad

Nu har finländarna sagt sitt. För fjärde året i rad har Valio utsetts till Finlands mest hållbara företag. Bakom undersökningen står Nordens mest omfattande undersökning inom hållbar utveckling – Sustainable Brand Index™ 2017.

När varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ för femte året i rad listar de mest hållbara företagen i Finland blir Valio etta. I undersökningen, där 143 företag deltog, har 8 000 konsumenter tillfrågats om hur företagen presterar inom socialt ansvar och miljöarbete. Valio står som stadig vinnare, samtidigt som resterande företag på 10-topplistan har förändrats.

Valio utses som vinnare i Sustainable Brand Index™ baserat på konsumenternas höga kännedom om företagets arbete med hälsa och innovation, djuromsorg, mjölkkvalitet samt ansvarstagande för bönderna.

I år är det dessutom hundraårsjubileum för Valios forskningscenter som har tagit fram många banbrytande innovationer. 2016 investerade Valio drygt 250 miljoner kronor i R&D och kvalitetssäkringssystem.

”Vi är såklart väldigt glada och stolta över att Valio i Finland återigen har konsumenternas förtroende i Sustainable Brand Index™. Det är kvitto på att vi gör rätt. Vi är även stolta över att vi hamnade högt i undersökningen Svensk Hållbarhetsranking förra året. Vi fortsätter erbjuda goda och innovativa produkter som främjar hälsa och välmående”, säger Linda Öhman, kommunikationschef Valio Sverige.

Och det är just hälsa som är det viktigaste hållbarhetsområdet för företag i livsmedelsbranschen, enligt svenska konsumenter. Det framkom i Sveriges största studie om hållbara varumärken, Svensk Hållbarhetsranking[1] som genomfördes under 2016. Där fick Valio toppbetyg för främjandet av hälsa och välmående och rankades som nummer två bland de 30 undersökta företagen.

Sustainable Brand Index™ undersökning visar att Valio, även på den svenska marknaden, har ett starkt förtroende bland konsumenterna. Bland sex mejeriföretag hamnade Valio på tredje plats i undersökningen.

”I år har det hänt mycket i den finska rankingtoppen, men trots detta står Valio stadigt som vinnare. Att det är många nya företag i toppskiktet tyder på en mer kunnig och intresserad konsument, som alltså fortsatt värderar Valios hållbarhetsarbete som det bästa”, säger Erik Elvingsson Hedén på SB Insight.

Prisutdelningen ägde rum igår, den 30 mars, på Musikaliska i Stockholm. Deltog gjorde cirka 300 inbjudna VD:ar, marknadschefer, kommunikationschefer, hållbarhetschefer och opinionsbildare.

Om Sustainable Brand Index™

Sustainable Brand Index™ är den mest omfattande varumärkesundersökningen i Norden med fokus på hållbar utveckling. Den årliga undersökningen genomförs förutom i Finland även i Sverige, Danmark, Norge och i år även för första gången i Nederländerna. Företagen som medverkar i undersökningen väljs ut utifrån marknadsandelar, omsättning, personalsiffror och den allmänna kännedomen om varumärket.

För mer information – vänligen kontakta:

Linda Öhman, kommunikationschef, Valio

linda.ohman@valio.fi