Valio i topp när svenska folket rankar hållbara företag

Valio rankas som Sveriges 10:e mest hållbara företag när Hållbarhetsbarometern 2015 presenterades i dag. Det är ekonomiforskaren Tony Apéria vid Stockholms universitet som tillsammans med Nordic Brand Positions har tagit fram Hållbarhetsbarometern 2015 där 80 av Sveriges största och mest synliga företag har kartlagts.

– Vi är otroligt stolta över att vara bland de tio främsta när svenska folket har rankat Sveriges mest hållbara företag. Det är ett betydelsefullt bevis på att vårt hållbarhetsarbete är framgångsrikt och ger oss kraft att fortsätta i samma bana och bli ännu bättre, säger Sirkku Erlandsson, VD på Valio Sverige AB.

En viktig del i Valios hållbarhetsarbete är Avdelningen för gårdsservice som kontinuerligt arbetar tillsammans med mjölkbönderna för att foder, kornas hälsa, gårdsmiljö och hanteringsförhållanden ska vara så bra som möjligt. Resultatet är EU:s renaste mjölk. Valio garanterar också att allt foder är helt GMO-fritt.

I enlighet med Miljöstyrningsrådets kriterier om hälsoredovisningssystem för Valio också ”journal” över varje enskild ko för att säkerställa en god hälsa och utveckling. Genom att arbeta småskaligt kan Valios kor behandlas individuellt vilket minskar stress och sjukdomar. Resultatet blir glada, friska kor och godare mjölk.

Hållbarhetsbarometern 2015 bygger på forskning inom relevanta områden av hållbarhet. Drygt 24 000 bedömningar av företag har genomförts och totalt har 6016 personer i åldern 18-74 år intervjuats när 80 av Sveriges största och mest synliga företag har kartlagts. Utifrån detta underlag har ett hållbarhetsindex (mellan 0-100) som består av fyra huvuddimensioner har utvecklats. De områden som har studerats utöver indexet är företagens hållbarhetsdimensioner, emotionella personlighet samt de hållbarhetssegment som finns på den svenska marknaden. Målet med Hållbarhetsbarometern är att årligen följa hållbarhetstutvecklingen för svenska konsumentföretag.

De högst rankade företagen får goda betyg när det gäller prisvärdhet, hög etik, god service och god kvalitet. Deltagarna i undersökningen har också fått omvandla de olika företagens personlighet till djur. Inte oväntat är det kossa, uggla, elefant, delfin och hund som får representera de goda företagen medan de sämsta företagen representeras av djur som tiger, räv eller haj. Vad kan vara mer passande än att liknas vid en kossa för ett mejeriföretag som Valio!

Har du frågor hör gärna av dig till:

Sirkku Erlandsson, vd, Valio Sverige AB, tel: 08-725 51 50, sirkku.erlandsson@valio.fi

Gunnel Rönnberg, Kvalitetschef, Valio Sverige AB, tel: 08- 725 51 50,gunnel.ronnberg@valio.fi