Valio lanserar alternativ ost från växtriket

Valio lanserar Oddlygood® Veggie – ett veganskt alternativ till ost som finns i skivor och i riven form. I smaktester är det den goda smaken och smältegenskaperna som gör Oddlygood® Veggie till det vinnande alternativet till ost på sommarens gårdspizzor och smörgåsar. En god nyhet för alla ostälskande svenskar som föredrar växtbaserat.

Trenden mot vegetariskt och veganskt ökar markant där Valio tog klivet in i växtbaserat med produktserien Valio Oddlygood®, redan i mars 2018. Nu breddar Valio serien ytterligare med ett helt veganskt alternativ till ost med smak av Gouda – Oddlygood® Veggie. För Valios konsumenter innebär nyheten att de kan välja ett veganskt alternativ till ost, utan att kompromissa med smaken. Oddlygood® Veggie produceras dessutom i Norden, till skillnad från många andra växtbaserade alternativ till ost.

– Mat ska vara gott för alla, oavsett matpreferenser. Därför känns det otroligt kul att få lansera Oddlygood® Veggie i Sverige. Vi ser en ständigt ökad efterfrågan på växtbaserat och det känns riktigt bra att nu kunna erbjuda ett nytt, gott alternativ till ost för alla som gillar växtbaserat, säger Katrine Bendix, Kategoriansvarig på Valio Sverige.

Oddlygood® Veggie är 100 procent växtbaserad och består av kokosfett, sheasmör och potatisprotein. Det gör att den idag är en av få nordiskt tillverkade alternativ till ost. Den är helt fri från soja och palmolja och har berikats med B2, B12, och D-vitaminer samt jod och kalcium.

Oddlygood® Veggie Grated – Bäst på pizzan
Oddlygood® Veggie har redan tilldelats utmärkelsen Bäst på pizzan i ett konsumentsmaktest.* Den rivna varianten passar utmärkt för matlagning och gör sig bäst på en frasig pizza, som gratinering, på pajer, i såser och i alla rätter där man kan tänkas använda riven ost.

Oddlygood® Veggie Slices – Bäst på mackan
Nyligen blev även Oddlygood® Veggie Slices konsumenternas smakvinnare** i Bäst på mackan. De helt veganska skivorna är perfekta i en varm macka eller som pålägg.

Produktinformation:
Valio Oddlygood® Veggie Grated och Oddlygood® Veggie Slices kommer att finnas på ICA från vecka 19. Rekommenderat konsumentpris för Oddlygood® Veggie Grated är 19,90 kronor och för Oddlygood® Veggie Slices är rekommenderat konsumentpris 29,90 kronor.

Recepttips och fler bilder hittar du här.

För mer information:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Kelly and Pling
Mail: kalle.l@kellyandpling.com
Mobil: 0733–58 26 65

Anette Björnlund, media och kommunikationschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.fi

Om Valio
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserade de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurtar. Nyligen lanserades den växtbaserade serien Oddlygood. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 2017 ca 995 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se

**Smaktestet, genomfördes av Foodwest i november 2018 och mars 2019 och var ett blindtest med en smakpanel

Taggar: