Valio lanserar fruktyoghurt helt utan tillsatt socker och sötningsmedel

Valio presenterar en ny fruktyoghurt helt utan tillsatt socker. Den krämiga yoghurten innehåller mycket frukt och finns i smakerna Jordgubb & Banan samt Mango.

Enligt en marknadsundersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av Valio vill konsumenter minska sitt intag av socker, hela 7 av 10 tycker att sockerinnehållet är viktigt när de väljer yoghurt. Det gör den nya yoghurten till ett bra alternativ för de som själva vill skära ner på vitt socker, eller som vill minska sina barns sockerintag. Nyheten kommer i smakerna Mild yoghurt Jordgubb & Banan samt Mango, och är den första fruktyoghurten som är helt utan tillsatt socker, sötningsmedel eller fruktjuicekoncentrat. Den krämiga och goda yoghurten innehåller mycket frukt, hela 12 respektive 13 procent beroende på smak.

- Vi vet att det finns en stor efterfrågan på yoghurt utan tillsatt socker. Vi är därför stolta att lansera en krämig och god fruktyoghurt helt utan tillsatt socker, artificiella sötningsmedel eller fruktjuicekoncentrat, säger Anna Nicou, produktchef på Valio i Sverige.

Nyheterna kommer att finnas från vecka 8 i dagligvaruhandeln. Rekommenderat konsumentpris för Mild yoghurt Jordgubb & Banan utan tillsatt socker samt Mild yoghurt Mango utan tillsatt socker är ca 20,90 kr (priset kan variera beroende på butik). Valio erbjuder också laktosfri yoghurt utan tillsatt socker i smakerna Mango & Persika samt Päron & Banan.

För mer information eller högupplösta bilder, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se

Anette Björnlund, media och kommunikationschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se

Om Valio:
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt och dryck under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. Valio har kontinuerligt ökat försäljningen på den svenska marknaden och omsatte 2018 ca 1 170 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se