Valio lanserar växtbaserade bakprodukter

Nu utökar Valio sitt veganska sortiment Valio Oddlygood® med två nya bak- och efterrättsprodukter, Oddlygood Bake & Dessert. Ett gott och unikt tillskott inom växtbaserad matlagning och bakning.

Svenskarnas efterfrågan på växtbaserade livsmedel fortsätter öka. Enligt Valios undersökning Magrapporten® 2021 har svenskarna lagat mer mat hemma de senaste åren och fler har börjat experimentera med sin matlagning. Rapporten bekräftar även ökningen av olika kostvanor i de svenska hushållen, där en växtbaserad kost tar mer plats bland de unga.

Hösten 2021 lanserade Valio Oddlygood tre växtbaserade matlagningsprodukter; Easy Whipping, Easy Cooking och Dream Fraiche. Nya Bake & Dessert blir ett efterlängtat tillskott inom växtbaserad bakning. Bake & Dessert är en mångsidig produkt som både kan värmas, frysas och ätas som den är.

- Aldrig har det varit så lätt att slänga ihop en god växtbaserad efterrätt som passar många. Ta till exempel ett vackert glas och varva Bake & Dessert hallon-blåbär med kaksmulor och bär och servera som en enkel och god efterrätt. Vispa tillsammans med Easy Whipping för lite extra fluff.

Det ska vara lätt att anpassa maten både till vardag och fest, utan att behöva tumma på smaken säger Karin Philipson, produktchef på Valio Oddlygood.

Oddlygood® Bake & Dessert
Bake & Dessert är ett växtbaserat alternativ som används precis som kvarg; till bakning, enkla efterrätter och som mellanmål. Valio lanserar Bake & Dessert i de populära smakerna hallon-blåbär och vanilj. Bake & Dessert har, liksom kvargen, en krämig konsistens och god smak. Den kommer i en praktisk storlek, 200 g. Oddlygood Bake & Dessert är gjorda av kokos och havre och de är berikade med vitaminerna B2, B12 och D2. De innehåller även mjölksyrabakterierna Lactobacillus acidophilus och Bifidobacterium som påverkar magens tarmflora. Fetthalten är 11 %. Produkterna är precis som övriga Oddlygood-sortimentet glutenfria och fria från palmolja.

Produktinformation:
Nyheterna finns i butik från vecka 7. Rekommenderat konsumentpris för Oddlygood® Bake & Dessert 200 g är 18,90 kr.

För produktprover och mer information, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
kalle.l@shomei.se

Anette Björnlund, kommunikations- och hållbarhetschef, Valio Sverige AB
anette.bjornlund@valio.se
Telefon: 0703 033 561

Om Valio
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1 381 MSEK under 2021. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden.Läs mer påwww.valio.se