• Valio/

Valio startar pilotprojekt: Koldioxidneutral mjölk redan inom fem år på fyra gårdar

Valio inleder nu ett ambitiöst pilotprojekt för att producera helt koldioxidneutral mjölk inom fem år. Syftet är att undersöka hur effektivt Valios klimatfrämjande åtgärder reducerar koldioxidutsläppen från mjölkproduktionen, vilka fördelar och utmaningar de har, samt hur väl de fungerar i det dagliga arbetet på gården. Fyra mjölkgårdar omfattas från start.

Samtliga åtgärder inom Valios klimatprogram ska nu testas på fyra mjölkgårdar i ett femårigt pilotprojekt. Här ska man undersöka hur koldioxidavtrycket från mjölken som produceras kan minskas till noll, och hur metoderna kan användas i större utsträckning på fler av Valios mjölkgårdar. Samtidigt undersöker man den kommersiella potentialen för koldioxidneutral mjölk.

"Valio har arbetat med klimatfrämjande åtgärder sedan 2018. Många mjölkgårdar har gjort mycket för att minska sina utsläpp, men hittills har det saknats data för hur effektiva åtgärderna är i kombination. Nu är det rätt tid att ta all forskningskunskap vi har och omsätta den på gårdar för att praktiskt prova hur våra klimatfrämjande insatser bidrar till noll-utsläpp från mjölkproduktionen", säger Robert Harmoinen, utvecklingschef på Valio.

Viktigt steg mot koldioxidneutral mjölk från Valio redan 2035

Valio har som mål att mjölken som produceras ska vara koldioxidneutral år 2035, vilket är det mest ambitiösa klimatmålet inom mejeribranschen i Sverige och Finland. Över 90 procent av utsläppen kommer från gårdarna. Arbetet med att minska koldioxidutsläpp på gårdsnivå är det som avgör om de når målet eller inte.

Valio har för närvarande cirka 3400 mjölkgårdar. Nya gårdar kommer att inkluderas i projektet i takt med att man får praktisk erfarenhet och incitament från marknaden.

Också ett test av lönsamheten för koldioxidneutral mjölk

Under pilotprojektet kommer Valio även att undersöka den kommersiella potentialen för koldioxidneutral mjölk.

"För att utsläppsminskningen ska kunna utvidgas till samtliga av Valios mjölkgårdar måste den vara kommersiellt gångbar. Som en del av pilotprojektet undersöker vi våra industrikunders intresse för koldioxidneutral mjölk. De internationella livsmedelsföretagen har stora ambitioner att minska sina egna utsläpp. Om de kan köpa koldioxidneutrala råvaror från oss, kan vi hjälpa dem att nå sina mål", kommenterar Robert Harmoinen.

Flertalet åtgärder ska sänka mjölkgårdarnas koldioxidavtryck

De gårdar som initialt deltar i pilotprojektet ligger i Norra Savolax, Birkaland, Södra Österbotten och Norra Österbotten. Gårdarna kommer att använda foder som minskar metanutsläppen, beräkna koldioxidavtryck, främja regenerativt jordbruk, testa gödslingslösningar, installera utrustning som mäter koldioxidutsläpp på åkrarna, delta i biogasproduktion och minska avfallet. Man kommer också att kartlägga den biologiska mångfalden och arbeta fram en plan för hur man kan förbättra den.

"Jag ser fram emot att bidra till att hitta fler lösningar på hur vi kan få koldioxidavtrycket att närma sig noll. Det är en ära att få vara med i pilotprojektet och genom förändringarna som görs på gården ge möjlighet till ny forskning”, säger mjölkbonden Jaakko Luoma från Luoma gård i Kauhajoki, Finland.

Läs mer här om Jakko Luoma och hans arbete på gården.

För mer information, intervju eller mer material, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail:
marilyn.r@shomei.se
Mobil: 079 313 2073

Anette Björnlund, Kommunikation - och hållbarhetschef, Valio Sverige AB
Mail:
anette.bjornlund@valio.se
Mobil: 070 303 3561

Om Valio
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio motsvarande ca 330 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Valio har överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör, krämiga yoghurt och läckra proteinprodukter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte ca 2 miljarder under 2023. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se.