Växtbaserat i kaffet fortsätter öka

Inför Kaffets dag den 29 september presenterar Valio nya insikter från Magrapporten® 2023, utförd av Kantar Sifo. Fler och fler svenskar föredrar växtbaserade alternativ till mjölk i kaffet. Bland annat är smaken viktigare än miljöfaktorn.

Magrapporten® 2023 visar att en fjärdedel av svenskarna som vill ha mjölk i kaffet nu väljer växtbaserat. Sedan 2019 har antalet svenskar som har växtbaserade alternativ ökat med 92%. Störst är tendensen bland unga kvinnor i åldern 16–24 år där mer än varannan (58%) nu föredrar växtbaserat, som till exempel havredryck i kaffet. Bland männen är det endast 15 % som föredrar växtbaserade alternativ till mjölk – en ökning på 4 procentenheter från 2021.

- Magrapporten® visar att havredrycken och andra växtbaserade alternativ i kaffet inte är en tillfällig trend. Växtbaserat är nu det primära valet för riktigt många svenskar. Utöver Magrapportens resultat vet vi att dagligvaruhandelns försäljning av växtbaserad dryck ligger på ca en miljard kronor det senaste året*. Det är spännande att följa konsumtionen av den växtbaserade utvecklingen framför allt hos de yngre, kommenterar Anette Björnlund, Kommunikations- och hållbarhetschef på Valio Sverige.

Smaken och magkänslan avgör valet
De som har växtbaserat i kaffet har starka argument för sitt val, både avseende smak och konsistens, den egna hälsan eller miljön. Av de som väljer växtbaserat i kaffet säger 6 av 10 (60%) att det är smaken som avgör, medan endast knappt en tredjedel (30%) nu väljer växtbaserat för att den är mer hållbar för miljön – en minskning med 14 procent sedan 2021.

När det kommer till val som gör att magen mår bra, visar undersökningen att drygt 3 av 5 (63%) väljer laktosfri mjölk just av den anledningen, att jämföra med 1 av 5 (21%) som i stället väljer växtbaserat av samma orsak.

Färgen på Sveriges vanligaste kaffe med mjölk
Oavsett vilken typ av mjölkdryck man har i kaffet så är det färgen som avgör hur mycket mjölk man har i. Inför Kaffets dag i fjol undersökte därför Valio vilken som var svenskarnas favoritfärg på kaffe med mjölk. Den vanligaste nyansen visade sig vara 8B5C29 enligt HEX-kodningen**. Det är nyansen man får fram om man häller en matsked Valio laktosfri mellanmjölk i en vit porslinskopp med 1,25 deciliter bryggkaffe. På Valios.se finns mer information om svenskarnas favoritfärger på kaffe.

*Källa: NielsenIQ ScanTrack, DVH, Alternativ mejeri - dryck, försäljningsvärde i tusen kronor, rullande helår 2023, tom v.36.

**Färgkod
Kaffefärgen är utskriven med hexadecimal färgkod. Värdena är en speciell kod som representerar färgvärden från 0 till 255. Med hjälp av hexadecimala koder går det att få fram mer än 16 miljoner unika färger, vilket antas vara mer än det mänskliga ögat kan uppfatta.

Läs mer om Magrapporten® 2023 på Valio.se

Topp-5 argument till valet av mjölk eller växtbaserade alternativ i kaffet 2023:
(2021 i parentes)

Ordinarie mjölk

1. Godare – 59% (65%)
2. Bättre konsistens – 36% (19%)
3. Brukar bara vara den som finns – 16% (19%)
4. Billigare – 11% (10%)
5. Nyttigare – 9% (9%)

Laktosfri mjölk

1. Bättre för magen* – 63%
2. Lång hållbarhet – 30% (23%)
3. Tål inte andra alternativ – 22% (50%)
4. Brukar bara vara den som finns – 11% (16%)
5. Godare – 8% (11%)

Växtbaserade alternativ till mjölk

1. Godare – 60% (58%)
2. Mer hållbar för miljön – 30% (35%)
3. Bättre konsistens – 28% (22%)
4. Håller längre – 24% (26%)
5. Bättre för magen* – 21%

* Fanns ej som valbart alternativ år 2021.

Föredrar typ av mjölk i kaffet (bland dem som använder mjölk i kaffe)

Ordinarie mjölk  Laktosfri mjölk  Växtbaserade
alternativ till mjölk
År  2023  2021  2019  2023  2021  2019  2023  2021  2019
Svenskarna  58%  66%  67%  17%  16%  20%  25%  18%  13%
Kvinnor  52%  60%  63%  17%  17%  22%  31%  23%  31%
Män  67%  74%  72%  17%  15%  21%  15%  11%  15%
Unga 16–24 år  46%  47%  56%  12%  11%  21%  42%  41%  23%

Om undersökningen:
Valio har sedan mitten av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmående. Forskningen kompletteras med flera återkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2023 är den sjätte upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 16–27 maj 2023. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i åldrarna 16–79 år. Av dem var 500 personer mellan 16–30 år och 500 personer mellan 31–45 år. I gruppen som uppger att de har haft problem med magen det senaste året ingår 765 personer.

Om Valio
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio motsvarande ca 330 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Valio har överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör, krämiga yoghurt och läckra proteinprodukter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1,691 MSEK under 2022. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se

För mer information, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se