Valmet har fått sin femte order på en mjukpapperslinje till Papel San Francisco i Mexiko

Valmet Oyjs pressmeddelande 28 mars, 2019 13:00 EET

Valmet kommer att leverera en Advantage DCT 100TS-mjukpappersmaskin till Papel San Francisco i Mexiko. Den nya maskinen ska installeras på företagets fabrik i Mexicali och uppstarten är planerad till tredje kvartalet 2020.

Ordern rapporterades i Valmets orderingång, första kvartalet 2019. Värdet på affären avslöljas inte.

Den nya mjukpapperslinjen uppfyller Papel San Francis behov av ytterligare kapacitet för mjukpappers-produkter. Valmet har tidigare levererat fyra mjukpappersmaskiner till företaget. Tre Advantage DCT-maskiner startades upp under åren 2006, 2009 och 2018. Papel San Francisco var dessutom de första som startade en Advantage NTT-linje år 2013, vilket uppfyller företagets behov av strukturerat mjukpapper.

"Valet att välja Advantage DCT-maskinen var ganska lätt. Utrustad med Advantage ViscoNip-pressen, är den det mest effektiva och bästa valet för de kvaliteter  vi behöver producera. Det är också vår filosofi att satsa på en låg energiförbrukning och lägsta möjliga utsläpp till luft och vatten. Med den nya mjukpapperslinjen förväntar vi oss den bästa mjukpapperskvaliteten i kombination med den lägsta energiförbrukningen", säger Dario Palma och Meza Espinoza, Operations Director, Papel San Francisco.

"Vi är väldigt stolta över att bli utvald som leverantör och samarbetspartner för ytterligare en utökning av Papel San Francisco. Efter många år med flera projekt tillsammans vet vi att Papel San Francisco är en kund med höga krav som förväntar sig ständiga förbättringar. Företaget driver ständigt sina maskiner vid eller nära världsrekordhastighet och uppnår ändå mycket höga effektivitetsnivåer. Det här är en möjlighet för oss att ta ännu ett steg framåt i prestanda i en mycket stark och pålitlig relation", säger Jan Larsson, Director of Sales, North America, Tissue Mills Business Unit, Valmet.

Teknisk information om leveransen

Den nya mjukpappersmaskinen har en bredd på 2,8 m och en designhastighet på 2 200 m / min. Den kommer att öka produktionen med 30 000 ton mjukpapper per år till Papel San Franciscos nuvarande tillverkning av toalettpapper, hushållspapper och servetter.

Valmets leverans omfattar en Advantage DCT 100TS mjukpappersmaskin. Maskinen utrustas med OptiFlo-inloppslåda och en gjuten Yankeecylinder. Maskinen är också försedd med den välkända Advantage-teknologin med komponenter som ViscoNip-press, AirCap kåpa och WetDust dammsystem. Uppstart och igångsättning ingår också i leveransen.

Om Papel San Francisco

Papel San Francisco startade sin första mjukpappersmaskin 1980. Under de senaste 35 åren har företaget vuxit stadigt och driver idag sex mjukpappersmaskiner med en årlig kapacitet på 180 000 ton mjukpappersprodukter.

Valmet Advantage DCT 100TS mjukpappersmaskin

Från vänster: Jan Erikson (Valmet), Dario Palma y Meza (PSF), Julio Rodriguez (PSF), Jan Larsson (Valmet), Fernando De La Torre (PSF), Enrique Zarate (PSF), Anders Lorentzon (Valmet) och Jose Luis Emanuel Garcia (PSF).

För ytterligare information, kontakta:
Jan Larsson, Director of Sales, North America Tissue mills, Valmet, tel. +1 404 229 4269
Jan Erikson, VP Sales, Tissue mills, Valmet, tel. +46 705 171490

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2018 var cirka 3,3 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data