Valmet levererar en mjukpappersmaskin till Andhra Paper i Indien

Valmet Oyjs pressmeddelande den 25 juni, 2024 kl. 9.30 EEST

Valmet kommer att leverera en mjukpapperslinje till Andhra Paper Limiteds pappersbruk Kadiyam i Andra Pradesh, Indien. Den nya linjen är optimerad för ökad produktion och minskad miljöpåverkan. Igångsättning är planerad till slutet av 2025.

Ordern ingår i Valmets orderingång andra kvartalet 2014. Ordervärdet avslöjas inte.

”Denna strategiska investering bevisar vårt engagemang för innovation, hållbarhet och att möta våra kunders föränderliga behov. Beslutet att investera i spetsteknologi från Valmet understryker vårt engagemang för att förbättra vår produktionskapacitet samtidigt som vi minskar vårt miljöavtryck. Den nya mjukpappersmaskinen kommer att utnyttja avancerad ingenjörskonst och design för att maximera effektivitet och produktivitet, vilket säkerställer att vi fortsätter att leverera högkvalitativa produkter till våra värderade kunder”, säger Mukesh Jain, Executive Director, Andhra Paper Limited.

”Det är ett privilegium att samarbeta med Andhra Paper och leverera den världsledande Valmet Advantage DCT-tekniken till dem. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att se till att den nya mjukpapperslinjen blir en framgång”, säger Jenny Lahti Samuelsson, Vice President Tissue Mills Sales, Paper business line, Valmet.

”Vi är mycket stolta över att har blivit valda som leverantör och partner till Andhra Papers expansion. Ordern bekräftar vår position som marknadsledande inom mjukpappersindustrin, och stärker vår konkurrenskraft i Indien och globalt”, säger Timo Honkanen, Vice President, Paper Business, Asia Pacific, Valmet.

Teknisk information om leveransen

Valmets leverans omfattar en Advantage DCT 100HS mjukpappersmaskin utrustad med en  OptiFlo TIS II inloppslåda och en Advantage Steel Yankee Dryer. Maskinen är också försedd med den kända Advantage-tekniken så som  ReDry, en ViscoNip Press, en gasuppvärmd  AirCap kåpa, omrullare och processutrustning. Därutöver innehåller leveransen Valmets automation system med Valmet DNA Distributed Control System (DCS) och Valmet IQ Quality Control System (QCS).

Mjukpappersmaskinen har en pappersbredd på 2,850 mm, en designhastighet på 6,560 fr/min (2000 m/min) och en årlig kapacitet på 35,000 ton av högkvalitativt mjukpapper for toa-, hushålls-, ansikts-, och servettprodukter.

Information om Andhra Paper Limited

Andhra Paper Limited är en av de största integrerade massa- och papperstillverkarna i Indien. Företaget etablerades 1964 och producerar skriv-, tryck- och kopieringspapper för export och den inhemska marknaden. Produktionsanläggningarna i Rajahmundry och Kadiyam har en total produktionskapacitet på 240,000 ton per år. Företaget har cirka 2,500 anställda.

För mer information, vänligen kontakta:
Petri Paukkunen, Area President, Asia Pacific, Valmet, tel. +66 61 3845050
Tomas Karlsson, Sales Director, Asia Pacific, Valmet, tel. +46 76 6397989

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Med våra automationssystem och ventillösningar servar vi ännu fler branscher inom processindustrin. Våra 19 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat – varje dag.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig mer än 220 år tillbaka i tiden och har en stark meritlista som omfattar ständiga förbättringar och förnyelse. Valmets nettoomsättning 2023 var cirka 5,5 miljarder euro.

Valmets aktier är listade på Nasdaq börsen i Helsingfors och huvudkontoret ligger i Esbo, i Finland.

Följ oss på valmet.com | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram |

Behandling av personuppgifter