Finska Valtavalo introducerar LED-lysrör med 125.000 brinntimmar och 7 års garanti

Report this content

Den finska LED-lysrörstillverkaren Valtavalos LED-lysrör av modellen G3+ har nu den längsta brinntiden och den mest långvariga garantin på marknaden. Livslängden för ett G3+ LED-lysrör är under normala förhållanden hela 125.000 timmar (att jämföra med ca 40.000 – 60.000 timmar för andra befintliga lysrör på marknaden) och som ett bevis på exceptionellt hög kvalitet introducerar företaget sju års garanti på sina LED-lysrör.

”Vi har sålt finsktillverkade LED-lysrör i nästan tre år och samtidigt satsat på kontinuerligt och intensivt FoU-arbete med ständigt nya justeringar i våra produkter. Som ett resultat kan vi nu erbjuda ytterligare förbättrade LED-lysrör med betydligt bättre livslängd och en längre garanti. Produkten har exceptionellt hög kvalitet även enligt internationell standard", säger VD Markku Laatikainen från Valtavalo.

LED-lysrörets design, som är anpassad för att klara extrema förhållanden, medför att G3+ LED-lysröret är tåligare än normalt vid såväl vibrationer som höga och låga temperaturer.

”För att kunna garantera hög kvalitet på våra produkter, använder Valtavalo - oavsett pris - endast de bästa komponenterna och lösningarna som finns tillgängliga på marknaden,” kommenterar Markku Laatikainen.

Helt automatiserad tillverkning och sluttest
Valtavalos tillverknings- och testprocess är helt automatiserad för att eliminera kvalitetsvariationer.
Varje LED-lysrör utsätts för ett avancerat test avseende ljusstyrka, färgtemperatur, färgåtergivning, spektrum, effektfaktor, harmonisk distorsion och strömförbrukning. Varje lysrörs specifika uppgifter lagras in i en databas med en unik QR-kod och med ett serienummer märkt på varje lysrör.

“Livslängden hos LED-produkter beror mycket på deras mekaniska konstruktion samt kvaliteten både vad avser komponenter och montering. På Valtavalo är detta nyckelfrågor i vår produktdesign,” säger CTO Tuukka Prykäri om bolagets produktfilosofi.

Valtavalos G3+ LED-lysrör är också ett av de första rören på marknaden som tillverkats i enlighet med den senaste LED-lysrör standarden, EN 62776. Denna standard är utfärdad i december 2014 och innehåller riktlinjer för att säkerställa kompatibilitet med olika tillverkares LED-lysrör samt för att kunna koordinera befintliga provningsmetoder för marknadsövervakning.

Valtavalo finns representerade på Fastighetsmässan 2015 i Kista den 18-19 mars 2015. Monternummer S:09.

Valtavalo representeras i Sverige av det Göteborgsbaserade företaget Nurpak AB.

För mer information, v.v. kontakta:
Lars-Göran Rundqvist, Marknadsansvarig Sverige och Norge;
lars@valtavalo.se; + 46 76-792 99 91
www.valtavalo.se

Valtavalo Ltd,
som grundades år 2008 är ett företag som utvecklar, tillverkar och levererar energieffektiva och miljövänliga belysningslösningar i syfte att förbättra kundernas kostnadseffektivitet och konkurrenspotential. Valtavalo är marknadsledande inom sitt område i Norden.

Taggar:

Snabbfakta