Agile når Indiska systemutvecklare

Report this content

Valtech har under ett flertal år satsat målmedvetet på sitt Indiska dotterbolag och har fler än 400 utvecklare på plats i Bangalore. Nu har Valtechs Agila systemutvecklingsmetoder erhållit CMM 5 nivå certifiering i Indien. Traditionellt har Offshore outsourcing och systemutvecklingsmetoder varit synonymt med omfattande kravarbete sedan implementation därefter test och sist drifttagning. Det som många kallar vattenfallsmodellen. Moderna iterativa systemutvecklingsmetoder har inte anammats av Indiska systemutvecklingsföretag. Valtech har nu brutit trenden.

Valtech i Indien kunde i augusti konstatera att man nu fått den för Offshoresammanhang viktiga och åtråvärda SEI-CMM Level 5 certifieringen. Utvärderingen genomfördes av ett internationellt team med experter från TUV Rheinland, den globala ledaren på oberoende tester. Både Valtechs agila systemutvecklingsmetod samt den traditionella vattenfallsmodellen uppnådde CMM nivå 5 certifiering. Forrester Research har listat Valtech som ett av de tre ledande företagen som framgångsrikt använder agila metoder för globala leveranser. De två andra företagen är Sapient och ThoughtWorks, båda från USA. CMM eller som det är förkortat från: "Capability Maturity Model" är en internationellt erkänd standard för att bedöma mjukvaruutveckling, i synnerhet då Offshoreutveckling. Bedömningen görs på en skala 1-5 där 5 är det bästa betyg som går att få. Valtechs koncernchef Jean-Yves Hardy kommenterar framgången: "Färre än en handfull Europeiska IT företag kan idag konstatera att man har ett globalt Offshoreerbjudande med CMM 5 betyg. Fördelen för våra kunder är självklart att deras uppdrag får en bra kvalitet men dessutom att uppdragen levereras i rätt tid, till lägre risk och med högre produktivitet. Eftersom vårt offshoreerbjudande nu är certifierat för agila iterativa systemutvecklingsmetoder, kan vi nu leverera stora och mer sofistikerade projekt i framtiden.” Valtech Sveriges Kompetensområdesansvarige för agila systemutvecklingsmetoder, Joakim Holm kommenterar: ”Det är intressant att se att det går utmärkt att uppnå CMM nivå 5 genom agila metoder. Tvärtom vad många kanske tror handlar Agile i grund och botten om människor som samarbetar för att leverera rätt funktionalitet till utmärkt kvalitet. Testdriven utveckling och kontinuerlig integration är exempel på agila arbetssätt som främjar högre kvalitet.”