Forstsatt positiv internationell marknad för IT-konsulttjänster rapporterar Valtech

Report this content

Den Franska IT-konsulten Valtech rapporterar om en fortsatt bra internationell marknad. Särskilt bra går det i USA och i Skandinavien.

Redan under det tredje kvartalet 2004 kunde Valtech berätta om en förbättrad marknad för IT-konsulttjänster. Trenden förstärks under det fjärde kvartalet med särskilt positiv tillväxt i USA (+47% tillväxt) och Skandinavien (+23% tillväxt). Totalt sett kan kvartalet sammanfattas till: - Tillväxten var 12,8% och intäkterna under kvartalet uppgick till 23,5 miljoner Euro - Den organiska tillväxten var 9,7% med hänsyn tagen till ett köp av ett Indiskt konsultbolag - Vinsten, EBITA, uppgick till över 6% under kvartalet Valtechs koncernchef Jean-Yves Hardy kommenterar rapporten: "Under 2004 har Valtech framgångsrikt hanterat det svåra konststycket att bli en verklig spelare inom offshore utan att förlora fokus på det dagliga arbetet. Vår starka organiska tillväxt under det fjärde kvartalet bevisar att Valtech kan finna nya tillväxtområden genom sin globala sourcing modell. Fem månader efter vårt förvärv av det Indiska bolaget Majoris, har integrationsarbetet slutförts framgångsrikt. Ledningen arbetar där helt integrerat och i mars sitter man i samma lokaler. Med en stark leveransapparat i Indien och ett tidigt anammande av en global sourcing modell, tror vi att vårt företag har en mycket god möjlighet att bli en av de ledande IT Offshore leverantörerna i Europa inom två år." I kvartalsrapporten berättas om den goda tillväxten i Skandinavien och specifikt i Sverige, Ulf Sidemo VD för Valtech i Sverige kommenterar: "Det är riktigt att vi har haft ett bra kvartal och år bakom oss här i Sverige. Marknaden för IT-konsulttjänster särskilt här i Stockholmsområdet är bättre än på länge. Samtidigt har vi vuxit under året och lyckats knyta till oss många nya duktiga medarbetare samt kunnat ta tag i många nya och gamla kunder i spännande uppdrag. Läget inför 2005 känns mycket stabilt och vi kommer att rekrytera offensivt den närmaste tiden".