Delårsrapport Januari – september 2010

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Eber Toys, en av Sveriges ledande leksaksdistributörer, tillträds den 1 juli. Förvärvet ger ValueTree ett komplett utbud av barnprodukter och en omsättningsökning om ca 45 MSEK på årsbasis.
  • ALF, ett av nordens ledande utvecklare av barn- och familjespel, förvärvas och ger ValueTree ett nytt växande område inom barnprodukter, samt en omsättningsökning om ca 20 MSEK på årsbasis. Redovisningsmässigt ingår ALF i koncernen från den 1 september.
  • Riktad emission om 19 MSEK slutförs. Emissionen blev tecknad av ett 50-tal institutionella och privata investerare med en betydande överteckning. Emissionskursen uppgick till 6 kronor.
  • Tomm Heibø utses som ny VD och koncernchef med tillträde den 1 september. Föregående VD, Lars Åkerblom, kvarstår som styrelsemedlem .
  • E-handelsbolaget SayDada lanseras.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• ValueTree säljer verksamheten i SayDada till Allt För Föräldrar den 1 oktober. Samtliga kostnader rörande projektet är tagna i Q3.
  • På extra bolagsstämma väljs David Rönnberg och Ulf Sandberg till nya styrelsemedlemmar.

Framtidsbedömning

• ValueTree:s bedöms omsätta minst 30 MSEK med en EBITDA över 3 MSEK i Q4 2010.
  • ValueTree:s finansiella mål är att nå en omsättning överstigande 200 MSEK, med en rörelsemarginal överstigande 10 %, under år 2011.
  • Styrelsen arbetar med strukturaffärer och bedömer att i en nära framtid kunna presentera ytterligare strategiska förvärv.
  • Process att genomföra listbyte av aktien till First North är påbörjad.

Januari – september

• Omsättningen ökade med 412% till 45,7  MSEK (11,1).
  • Engångsposter uppgående till ca 5,1 MSEK (0.0) härrörande från SayDada och produkt-strukturering, belastar resultatet under perioden
  • EBITDA före engångsposter uppgick till -2,2 MSEK (-3,6)
  • EBITDA efter engångsposter uppgick till -7,3 MSEK (-3,6)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -14,8 MSEK (-4,2)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,34 SEK (-0,31)

Juli - september 2010

• Omsättningen ökade med 609 % till 26,3 MSEK (4,3). Det förvärvade bolaget ALF ingår endast i september
  • Engångsposter uppgående till ca 3 MSEK härrörande SayDada som är sålt belastar resultatet under perioden
  • EBITDA före engångsposter uppgick till 0,4 MSEK (-0,6)
  • EBITDA uppgick till -2,6 MSEK (-0,6)
  • Resultat efter skatt uppgick till -5,1 MSEK  (-2,4)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten  uppgick till MSEK -8,5 (-4,2)
    Resultat per aktie uppgick till -0,92 SEK (-2,31)

Vd-kommentar

Tredje kvartalet har varit händelserikt för ValueTree. Vi har under kvartalet tillträtt både EBER Toys och ALF. Eber ingår i koncernens resultat från och med 1 juli och ALF från och med 1 september. I månadsskiftet september och oktober beslutade vi oss för att fortsätta att kraftsamla på kärnverksamheten, försäljning av barnprodukter genom samtliga kanaler i norden, vilket medförde att vi sålde SayDada till Allt För Föräldrar. Samtliga kostnader rörande SayDada är tagna i tredje kvartalet.

Glädjande är att den underliggande verksamheten fortsätter att gå bra och att omsättningen fortsätter att öka kraftigt. Vår bedömning är att omsättningsökningen kommer att fortsätta, och att de synergier som finns mellan befintliga enheter och de nya enheterna ger ett avsevärt förbättrat resultat under Q4 och framöver. Exempel på samordningar är att vi kommer att samordna logistiken för koncernen till Jönköping där ägaren av fastigheten bygger ut, vilket beräknas vara klart redan under fjärde kvartalet 2010. Andra områden där synergiarbete påbörjats är försäljning, marknadsföring och produktval.

Perioden med omstruktureringskostnader och kostnader av engångskaraktär är nu över. För Q4 bedömer jag att ValueTree kommer att leverera en omsättning som överstiger 30 MSEK och ett EBITDA resultat på minst 3 MSEK

.

Lidingö den 1 november 2010

Tomm Heibø