ValueTree bokslutskommuniké januari - december 2010

• Omsättningen ökade med 887 % till 38,6 MSEK under fjärde kvartalet

• Fjärde kvartalet 2010 blev det första kvartalet efter finanskrisen då ValueTree presenterar en rörelsevinst: 3,5 MSEK före engångsposter

• Verksamheten uppvisar en stark organisk tillväxt:
    under det fjärde kvartalet

• Bruttomarginalen förbättrades till 45 % - en avsevärd förbättring, vilken bekräftar de volymfördelar koncernen erhållit, samt uppnådda synergier från genomförda förvärv

• 2010 var ett år då koncernen genomgick en omfattande utveckling, med tillhörande omstruktureringskostnader, föranledda av ett flertal förvärv.

• ValueTree har kommit en bra bit på vägen i sin strategi av att konsolidera den Skandinaviska marknaden för barnprodukter. Bolaget ser med optimism fram emot 2011 med organiskt tillväxt, fortsatt utvinnande av synergier, förbättrat rörelseresultat och fler förvärv.

• De tidigare kommunicerade finansiella målen för innevarande år är oförändrade. Koncernen bedöms vid utgången av 2011 nå en årsomsättning överstigande 200 MSEK, med en rörelsemarginal överstigande 10 %.

”Det känns bra att kunna konstatera att ValueTree nu står starkt rustat inför 2011, då vi kommer att fortsätta vår ambitiösa expansionsprocess, samtidigt som arbetet för att byta lista till First North går enligt plan.”, säger Tomm Heibø, Koncernchef

För mer information, kontakta gärna:
Tomm Heibø, Koncernchef, tel. 0738-380600 www.valuetree.se

Om ValueTree Holdings AB (publ)
ValueTree Holdings AB (publ) är ett snabbväxande företag med försäljning via landtäckande nät av återförsäljare inom segmenten baby, lek och spel. Utöver egen utveckling och tillverkning av innovativa produkter säljer ValueTree en rad intressanta agenturprodukter till den nordiska marknaden. ValueTree är listat på AktieTorget. Läs mer på www.valuetree.se

Taggar: