ValueTree förvärvar Carlobaby - ökar omsättningen med ca 30 MSEK och rörelseresultat med ca 3 MSEK

Report this content

ValueTree Holdings AB (publ), som utvecklar och säljer barnprodukter via distribution och egen e-handel, fortsätter att expandera verksamheten med ett strategiskt viktigt steg mot att bli det ledande barnproduktbolaget i Norden genom att förvärva Carlo i Jönköping AB. Förvärvet ger koncernen ett effektivt logistikcenter i Jönköping, samt medför en ökad årsomsättning om ca 30 MSEK och rörelseresultat på ca 3 MSEK.

”Vi kommer nu att samordna vår logistik till Jönköping, vilket ger betydande besparingar”, säger Lars Åkerblom, Koncernchef ValueTree. ”Carlobaby medför också en avsevärd försäljningsvolym, och koncernen får med förvärvet ett heltäckande utbud av barnprodukter med starka varumärken” Carlobaby har sedan mitten av 1960-talet framgångsrikt bedrivit distributionsverksamhet i Sverige inom segmentet barnprodukter med agenturer för ett antal välkända och starka varumärken. Tidigare ägare av Carlobaby kommer att fortsätta driva verksamheten i Jönköping och också ingå i ledningen för ValueTree. ”Carlobaby har en mycket lång erfarenhet från distribution av barnprodukter på den svenska marknaden. Genom samgåendet med ValueTree ser vi en möjlighet att expandera verksamheten i såväl Sverige som andra nordiska länder”, säger David Bokinge, en av de tidigare ägarna till Carlobaby, som nu även utses till VD i Carlobaby. Genom förvärvet av Carlobaby kommer koncernens logistik att samordnas i Jönköping, vilket ger kostnadsbesparingar i den befintliga verksamheten. Förvärvet av Carlobaby bedöms leda till ökning av koncernens omsättning om ca 30 MSEK, samt en betydande förbättring av resultatet. ”Barnproduktbranschen uppvisar en stabil tillväxt och präglas av att vara fragmenterad”, säger Lars Åkerblom, Koncernchef ValueTree . ”Vi förbereder därför ytterligare strukturaffärer och räknar med att kommunicera minst ett ytterligare förvärv innan sommaren. Vår ambition är att omsätta 200 MSEK år 2011 inom detta affärsområde”. Som en del av finansiering av förvärvet har styrelsen för avsikt att utnyttja emissionsbemyndigande från bolagsstämman och till säljarna av Carlobaby utge aktier för 18 MSEK. Affären inkluderar den fastighet som Carlobaby bedriver sin verksamhet i samt en kassa om ca 4 MSEK. Fastigheten som har ett bedömt marknadsvärde om ca 8 MSEK har Valuetree för avsikt att sälja genom en så kallad sales lease back för att frigöra kapital. Kursen i emissionen är 30 öre, vilket leder till att säljarna erhåller 60 000 000 aktier i ValueTree. Emissionen leder till en utspädning om totalt 25 procent och efter genomfört förvärv uppgår det totala antalet aktier i ValueTree till 230 554 177 st. För mer information, kontakta gärna: Lars Åkerblom, Koncernchef, tel. 070 – 794 98 78

Taggar: