ValueTree förvärvar Eber Toys: Omsättningen ökar med ca 45 MSEK och EBITDA med ca 3 MSEK

Report this content

ValueTree förvärvar en av Sveriges ledande grossister av leksaker. Förvärvet ger koncernen ett komplett utbud av barnprodukter och medför att koncernen ökar omsättningen med ca 45 MSEK med god lönsamhet.

ValueTree Holdings AB (publ), som utvecklar och säljer barnprodukter via distribution och egen e-handel, har i dag förvärvat den svenska leksaksgrossisten Eber Toys AB med kända varumärken såsom Falk, Kettler, Mondo, Petty, Tamiya och Mattel , världens största leksakstillverkare med bl.a. Fisher Price och Barbie i sin portfölj. – Det här är ett avgörande steg på vägen mot att skapa Skandinaviens ledande bolag inom barnprodukter med vårt nya finansiella mål att omsätta minst 200 MSEK år 2011. Genom förvärvet har vi barnprodukter inom alla viktiga segment, säger Lars Åkerblom, koncernchef ValueTree. Eber Toys, med säte i Malmö, är en av landets äldsta och ledande grossister inom leksaksbranchen. – Vi har arbetat med barnprodukter i generationer och är mycket nöjda med att bolaget får möjlighet att fortsätta utvecklas i en större koncern, säger Bernt Katina, ägare till Eber Toys. Bernt kvarstannar i koncernen som dotterbolagschef. Köpeskillingen uppgår till 0,5 MSEK. Dessutom ska Valuetree finansiera rörelsekapital. Detta är tänkt att i huvudsak ske genom traditionell förelsekapitalfinansiering hos bank samt via det tillskott som försäljningen av fastigheten i Jönköping tillför.

Taggar: