Alternativ till svenska kronor som investering

Den svenska kronan fortsätter att falla under måndagen och testar på nytt den lägsta nivån någonsin mot euron. Emelie Rubenson på Valutahandel.se pekar på en del alternativa investeringar under tider med hög inflation

Återigen så är svenska kronan (sek) på bottennivå mot euron, medan den står i 10.82 mot USD vilket är en bra bit från den lägsta nivån på två år, 11.50, som nåddes i oktober 2022. Många svenskar oroande sig över en dubbel räntehöjning på 0.5%, men Riksbanken tog det försiktigt och höjde endast 0.25% trots en skenande inflation i över ett år.

Ekonomen Emelie Rubensson som gjort oberoende recensioner av valutamäklare under mer än tre år på Valutahandel.se pekar på en rad alternativ som kan göras vid en svag krona. Guld brukar ofta vara en attraktiv investering under tider då inflationen är hög, men denna gången så har investerare inte hittat dit än. Ifall det kommer lite senare eller inte återstår att se.

Samtidigt så pekar Markus Jalmerot på att kronan också kan komma att stärkas rejält under slutet av året eller början av 2024, ifall Riksbanken blir bättre än andra centralbanker på att kontrollera inflationen, behåller arbetslösheten på en låg nivå och får ökat förtroende ifrån investerare från utlandet.

Emelie Rubensson fastslår att de största vinnarna på en svag krona onekligen är de svenska exportföretagen, som får lättare att sälja sina produkter utomlands.

Det finns ingen garanti eller säkerhet att det skulle gå osedvanligt bra för euron heller framöver, då arbetslösheten ökar snabbare än väntat i Tyskland enligt de senaste siffrorna. Mer information om investeringar i utländska valutor vid en svag krona återfinns på Valutahandel.se.

Head of Content

Emelie Rubensson, en ekonom som skriver på Valutahandel.se