Kraftigt negativ realränta pressar svenska kronan, erfar Valutahandel.se

Många är förvånade över den svaga svenska kronan, men en stor del av förklaringen ligger i vilseledande statistik från Riksbanken och en negativ realränta, erfar ekonomerna hos Valutahandel.se.

Den svenska kronans svaghet har diskuterats ihärdigt och har blivit ett problem för många som vill åka på utlandssemester, samtidigt som räntekostnaderna gått upp. Valutahandel.se har valt att gå ut och syna Riksbanken och deras räntepolitik och glädjestatistik.

Inflationsstatistiken som presenteras hos Riksbanken visar endast 6.7% KPIF, medan KPI ligger precis under två-siffriga nivåer på 9.7%. Skillnaden mellan KPI och KPIF är att den sistnämnda inte räknar på den faktiska räntekostnaden, som istället är konstant. Något som givetvis är helt missvisande i dagens läge då räntekostnaderna för många har ökat radikalt på väldigt kort tid menar Markus Jalmerot på Valutahandel.se.

Genom att använda KPI istället för KPIF så blottar Riksbanken den misslyckade inflation och sidoeffekterna, realräntan som är avsevärt värre än många andra länder. USA har en styrränta på 5.25% för att få ner inflationen, något som inte tycks vara lika viktiga i Sverige. Samtidigt så är USA’s inflation på ungefär samma nivå, vilket ger en realränta runt 0% medan Sverige ligger på mellan 3.2 och 6.2% i negativ realränta, vilket får traders och Investerare att fly från kronan.

Efter att statistiken över konsumentprisindex från SCB kom ut idag så har kronan tappat från 11.52 till 11.56 mot euron. Den positiva dagstrenden för kronan igår ser ut att vara bruten efter att KPI statistiken kom ut och 12-nivån mot Euron är ingen omöjlighet innan sommaren är slut, då realräntan är väldigt negativ jämfört med andra länder, kommentarer Markus Jalmerot från Valutahandel.se. Även USD har stärkts mot kronan från 10.67 till 10.70 efter att statistiken släpptes.

Utvecklingen för kronan under sommaren är som alltid svår att förutspå. Valutahandel.se har släppt en kort rapport som visar ett flertal positiva och negativa faktorer för SEK i närtid. Faktorer som talar för att kronan svaghet är berättigad inkluderar den negativa realräntan som gör det mer attraktivt att investera i andra valutor och en lägre räntenivå än andra länder - trots högre KPI än de flesta länder i Europa. Samtidigt så kan pensionsreformen där svenskar väljer att placerar pengar utomlands ha påverkat kronan negativt. Riksbankens stödköp av svenska stadsobligationer har också lett till ett mindre utländskt kapitalinflöde. Allt fler privata och institutionella investerare väljer utländska tillgångar framför svenska för närvarande.

Det är framför allt från teknisk analys perspektiv som traders kan anse att kronan har potential, med RSI på 70 för USD/SEK, vilket indikerar på att USD är överköpt. Samtidigt visar Stochastics på 11.8 för EUR/SEK, vilket även detta tyder på en översåld krona.

Head of SEO & Content

Den positiva dagstrenden för kronan igår ser ut att vara bruten efter att KPI statistiken kom ut och 12-nivån mot Euron är ingen omöjlighet innan sommaren är slut då realräntan är väldigt negativ jämfört med andra länder.
Markus Jalmerot från Valutahandel.se