Turkiets nya kvinnliga centralbankschef höjer räntan

Turkiets nya centralbankschef, den första kvinnliga någonsin, Hafize Gaye Erkan, visar direkt var skåpet ska stå. Hon höjer räntan med 6.5% från 8.5% till 15% för att få bukt med inflationen ännu snabbare.

En av de mest omtalande och mest volatila valutorna just nu är den turkiska liran mot dollarn. Igår så tappade liran drygt 5% mot USD och något mindre mot euron och idag så fortsätter trenden om än lite svagare.

Den turkiska inflationen har gått från 85% i oktober 2022 till 39% i maj, 2023. "Nu står hoppet till att Erdogan inte kommer in och tvingar Hafize Gaye Erkan att sänka räntan igen", säger Markus Jalmerot, medgrundare av Valutahandel.se. Normalt så brukar valutor gå upp i värde efter en räntehöjning, då investerare får högre ränta och traders får bättre dagslåneränta.

Men trots den justerade räntepolitiken så föll turkiets lira drygt 5% igår mot USD och ytterligare 2.5% idag. Men det kan förmodligen bli förbättring för turkiets valuta senare under året ifall inflationen fortsätter kommer ner på rimliga nivåer, samtidigt som traders som går lång i TRY har en fördel då de tjänar dagslåneränta varje dag. Sedan december 2021 till idag så har den turkiska liran tappat drygt 50% av sitt värde mot både dollarn och euron och många hoppas på ett slut för fallet inom kort.

På valutahandel.se, den största sidan om valutahandel i skandinavien, så diskuteras en av årets mest volatila valutor ingående. Läs mer om turkiska liran och bakgrunden för den första kvinnliga centralbankschefen i Turkiet på https://www.valutahandel.se/try-5-mot-usd-efter-kraftig-turkisk-rantehojning/.

Head of Content

Nu står hoppet till att Erdogan inte kommer in och tvingar Hafize Gaye Erkan att sänka räntan igen.