Valutahandel jämför automatiserad deklaration för trading

Det börjar sakta närma sig deklarationstider och många traders kliar sig i huvudet. Som tur är så kan Valutahandel.se meddela att förenklingar skett på sistone, vilket kommer underlätta för många som sysslar med trading på börsen, krypto- eller valutamarknaden. I bolagets jämförelse så visas vilka svenska aktörer inom aktier, indextrading, kryptovalutahandel och valutahandel med CFD’er som direkt skickar in kontrolluppgifterna för att hjälpa kunderna.

Eftersom Skatteverkar nu klassifierar Skillings CFD-kontrakt som terminsliknande instrument, så ska både kapitalvinster och förluster redovisas på samma sätt som terminer. I praktiken så innebär detta att krypto- och valutahandel med CFD ska redovisas med en K4 blankett.

Hos både Avanza och Nordnet så skickas kontrolluppgifter till Skatteverket för alla som har ISK eller en kapitalförsäkring. Då ingår försäljningar, reavinster eller reaförluster, preliminär skatt, utländsk källskatt samt kupongskatt skickats ut. För alla med digital brevlåda så sker detta omkring den 8 och 9:e mars, medan alla utan digital brevlåda får deklarationsunderlaget runt den 15/3.

Årets nyhet för automatiserad och förenklad deklaration kommer från den skandinaviskt grundade bolaget Skilling, där all handel också redovisas med K4 blankett.

Skilling har det sista året lyckats få klart en direktuppkoppling med Skatteverket, vilket innebär att svenska kunder själva slipper att hantera allt manuellt.

För alla Skilling’s kunder som handlat CFD-kontrakt under 202, så kommer handelsaktiviteten automatiskt att rapporteras till Skatteverket, kan Valutahandel.se meddela. För mer information, läs artikeln om deklaration för trading, där Skilling nu förenklar och automatiserar.

Editor-in-chief och medgrundare

Snabbfakta

Valutahandel.se rekommenderar som alltid att du kontaktar din revisor och skatterådgivare för att säkerställa att deklarationsunderlaget är korrekt och individanpassat.