Valutahandel med pundet – Så kan det gå för GBP/USD

Storbritanniens nya regering som föreslagit skattesänkningar under tider med hög inflation, kraftigt skenande räntor och en förväntad fallande tillväxt i 15 månader har fått pundet att braka samman och nå den lägsta nivån mot USD sedan George Soros blankade valutan i september 1992.

IMF som normalt fokuserar på utvecklingsländer och arbetar för att uppnå hållbar tillväxt och välstånd för alla sina 190 medlemsländer, har gått ut och varnat Storbritannien att det är opassande med stora och oriktade skattesänkningar.

Direkt efter uttalandet från 47-åriga Liz Truss, den nyligen tillträdda premiärministern, så började blankare flockas till pundet. Traders uppfattar skattesänkningar för höginkomsttagare som oansvarsfullt under tider då ekonomin i landet upplever en försämring. Detta kan också leda till ytterligare segregation i landet.

Storbritannien uppvisade 0% tillväxt under andra kvartalet jämfört med första kvartalet. Utsikterna framöver är inte så mycket bättre, då ytterligare förväntad minskad tillväxt förväntas under varje kvartal i 15 månader. Storbritannien har troligen de mest pessimistiska framtidsutsikterna bland länderna i Europa, förutom Ukraina.

Även under 2023 så förväntar sig BoE en tillbakagång under inledningen av året. Arbetsmarknaden förutspås nå sitt sämsta läge under mitten av 2023, då arbetslösheten kan nästan dubbleras till att som högst ligga på 6.25%, enligt den senaste rapporten från BoE.

Ur ett valutahandelsperspektiv så är det intressant att BoE tror att pundet kommer bli ännu svagare under 2023 än idag. Den förväntade räntenivån på 2.9% under 2023 och 2.4% under 2024 är också lägre än projektionerna från USA, men några lägre än prognoserna från svenska riksbanken som tror på en räntetopp omkring 2.75% under 2023.

De som handlar valuta söker sig normalt till valutor där det bakomliggande landet eller regionen har hög tillväxt, låg arbetslöshet och gärna högre ränta än de huvudsakliga länderna där majoriteten av handels sker. En högre ränta skapar nämligen carry trading möjligheter för valutahandlare, vilket verkar inträffa för pundet mot dollarn under 2022 eller 2023. Frågan är givetvis alltid hur mycket som redan är inbakat i priset bland traders som gillar handla med GBP/USD. Men det är åtminstone klart att allt fler traders och analytiker börjar tro att en paritet mellan pundet och dollarn är trolig innan mitten av 2023. Valutahandel.se visar de senaste live kurserna för pundet mot dollarn, euron, australienska dollarn och japanska yen. Under onsdagen så återhämtade sig kronan från 12.24 SEK per pund till 12.16. "De förväntade framtidsutsikterna bland analysfirmor som Valutahandel.se talat med är att den svenska kronan ska bli något starkare mot pundet under 2023", säger Markus Jalmerot, medgrundare av Valutahandel.

Under Valutahandel's recensioner av 50 olika valutamäklare så återfinns ett flertal firmor som erbjuder trading med pund mot EUR, USD, JPY, AUD, SEK eller NOK. För att se vilken av den breda skaran av valutamäklare som passar bäst, så går det bra att läsa igenom recensionerna. För närvarande så erbjuder alla de fem bästa valutamäklarna svenska som språkval och ett fåtal har även svensk support.

För ytterligare diskussioner om pundets utsikter, gå till valutahandel.se.

Editor-in-chief & co-founder

Techbull Media SL driver webbplatser på svenska och engelska om de finansiella marknaderna och kryptovalutor och har som mål att bli störst i världen på detta område.

De förväntade framtidsutsikterna bland analysfirmor som Valutahandel.se talat med är att den svenska kronan ska bli något starkare mot pundet under 2023.