Valutahandel.se släpper råvarusektion efter tal om supercykel

Efter kraftigt stigande aluminium, koppar- och oljepriser, men även en uppgång för mjuka råvaror, så börjar flera ledande investmentbanker höjer riktkurserna för råvaror. Det antyds att en råvaru-supercykel kan vara på gång. I spåren av detta så har Valutahandel.se släppt en sektion om endast råvaror, var de kan handlas samt några olika faktorer som påverkar råvarupriserna.

Medan uppgången för tillväxtaktier kan ses som 2020’s stora samtalsämne, inte minst i medier, så anses råvarorna av ett flertal investmentbanker bli börsens nya fokus under 2021. Anledningarna till att en råvaru-supercykel kan vara på ingång stödjs av snabb befolkningstillväxt, ökad produktivitet i både jordbruk och oljeindustrin, global uppvärmning som leder folk till nya inriktningar och en kraftigt ökad efterfrågan på kött i Kina. Samtidigt så ses råvaror ofta som en hedge mot inflation, ett ämne som diskuterats flitigt de sista månaderna.

Valutahandel.se, som traditionellt ansetts inriktad på valutahandel, tar nu även steget in till råvaror. 4 olika slags råvaror för trading på nätet tas upp, där de gruvbaserade råvarorna såsom guld och havs- eller jordbaserade råvaror som brent och WTI-olja troligen är de mest kända. Ökad levnadsstandard har dels lett till mer djurbaserade material och djuren själva ökat i pris. Men mjuka råvaror som fryst apelsinjuice, vete, majs och kakao förväntas också få se en prisuppgång de närmaste åren i takt med ökad befolkningsökning.

Bland anledningarna att titta på råvaror som en investering återfinns att det delvis kan skydda mot inflation, diversifiera portföljen skydda mot en nedgång för den lokala valutan. Det bör dock noteras att flera råvaror kan vara mer volatila än vanliga aktier, speciellt om en specifik råvara eller sektor väljs ut. För alla som tradear med petroleum så är det också bra att känna till valutahandel med oljevalutor såsom kanadensiska dollar, norska kronor och ryska rubeln. Självklart spelar även dollarn en viktig roll i prisrörelserna, vilket beskrivs i artikeln.

Valutahandel.se väntar sig att allt fler kommer hitta en råvarumäklare under 2021, i takt med att prisutvecklingen för råvarorna tas upp i media. För just olja så har Valutahandel.se skrivit om tekniska stöd och motstånd för WTI-olja som många bevakar just nu. Den nya sektionen om råvaror håller på att utvecklas med allt fler aktörer som erbjuder handel för olika instrument. En första version ligger redan nu uppe på https://www.valutahandel.se/ravaror/.

Medgrundare