Jämnare torkkvalitet i fokus när Versowood investerar i torkar från Valutec

Finlands största privatägda sågverkskoncern Versowood har valt att investera i två OTC-kanaltorkar från Valutec till sitt sågverk i Vierumäki.
– Vi har länge planerat att öka vår årsproduktion från 1.3 miljoner kubikmeter till 1.5 miljoner kubikmeter men haft en flaskhals i virkestorkningen. Den får vi bort i och med investeringen, säger Ville Kopra, vd och partner Versowood.

De nya kanaltorkarna ska främst användas till att torka bräder och lameller till Versowoods egen limträfabrik. Därför la Versowood extra stor vikt vid att hitta en leverantör som kunde garantera en hög och jämn torkkvalitet med låg standardavvikelse.
 – Valutec är en erfaren och pålitlig leverantör av virkestorkar och de presenterade en mycket bra och konkurrenskraftig lösning säger Ville Kopra.

– Versowood är en av Finlands ledande sågverkskoncerner och ett mycket anrikt företag. Jag är stolt över att vi får förtroendet att leverera anläggningar som inte bara ökar deras produktionskapacitet utan också hjälper till att optimera deras produktion, säger Timo Kanerva, säljare Valutec.

Kanaltorkarna byggs i rostfritt stål och utrustas med tryckramar för minimal deformation av de övre virkeslagren, Valutecs system för värmeåtervinning luft/luft och styrsystemet Valmatics. I samband med installationen av torkarna väljer Versowood samtidigt att installera Valmaticsstyrning till sex befintliga OTC-kanaltorkar.
– Vi har redan idag Valmatics installerat i merparten av våra torkar i Vierumäki, Riihimäki och Otava sågverk. Det är utan tvekan det bästa styrsystemet för virkestorkning som finns på marknaden idag och det känns bra att få samma styrsystem till merparten av våra virkestorkar, säger Ville Kopra.

Versowood är en finsk familjeägd sågverksgrupp, med 11 anläggningar i Finland och en i Estland. De tillverkar sågade trävaror, vidare förädlade träprodukter, limträ, trästolpar, träförpackningar och olika träbaserande energiprodukter. Totalt sysselsätter koncernen cirka 750 personer och omsätter cirka € 400 miljoner årligen.

För mer information kontakta:
Timo Kanerva, Myynti

Valutec