John Karbin blir ny vd för Valutec

Den första augusti kliver John Karbin in i rollen som vd för Valutec, en världsledare inom virkestorkning för sågverksindustrin. John är i dag automationschef och har arbetat på företaget i 22 år. Han efterträder Robert Larsson som kommer att arbeta med affärsutveckling för både Valutec och ägarbolaget Addtech.

– Det är hedrande att kliva in i rollen som vd på Valutec, ett företag som kännetecknas av både kvalitetsfokus och hög kompetens, säger John.

Han fortsätter:

– Jag har som del av ledningsgruppen varit med om resan som vi gjort tillsammans. Robert har varit en viktig drivkraft i att hela tiden flytta våra positioner framåt genom att utveckla både vårt erbjudande och våra marknader. Det ska vi bygga vidare på och jag ser fram emot att ta vid i augusti, säger John.

John Karbin kommer även fortsättningsvis att behålla rollen som automationschef. Han efterträder Robert Larsson som under 23 år på företaget, varav de senaste 13 åren som vd, sett omsättningen växa från cirka 100 miljoner till närmare 800 miljoner kronor. En stor del av tillväxten har skett genom en ökad export, bland annat till Centraleuropa och Nordamerika som i dag är stora marknader för Valutec.

Robert Larsson kommer från och med augusti att arbeta med försäljning och utveckling på Valutec samt affärsutveckling hos huvudägarna Addtech.

– Mina kollegor på Valutec har en kombination av självständighet och förmågan att ta ett stort eget ansvar vilket gjort att jag som vd fått möjlighet att vara framåtblickande. De här åren har varit riktigt bra, men jag känner att tiden är rätt att lämna över till John, som kommer att göra ett utmärkt jobb. För egen del blir det inspirerande att få använda min erfarenhet både som fortsatt del av Valutec och inom affärsutveckling hos Addtech, säger Robert.

Valutec har ett heltäckande erbjudande inom virkestorkning för sågverksindustrin. Det innefattar allt från en omfattande produktlinje av virkestorkar till tekniskt avancerade styrsystem och ett unikt processkunnande.

– Hjärtat i verksamheten är konstruktion och produktion av virkestorkar av riktigt hög kvalitet. Det har vi kombinerat med ett tekniskt kunnande och nyfikenheten som krävs för att utveckla avancerade styrsystem och ett starkt serviceerbjudande. Tillsammans gör det vardagen på sågverket smidigare, säkrare och mer lönsam, säger John.

För mer information kontakta:
John Karbin
john.karbin@valutec.se

Robert Larsson
robert.larsson@valutec.se

__________________________________

Viljan att öka användandet av trä är den yttersta anledningen till Valutecs existens. I snart 100 år har vi kombinerat nordisk kompetens inom virkestorkning med insikter i kundernas utmaningar. Allt för att tänja på gränserna för vad som är möjligt, både vad gäller värdeskapande virkestorkar och intelligenta styrsystem. Valutec Group, som är en del av Addtech, har bolag i Sverige, Finland, Ryssland samt Kanada och omsatte 2019 cirka 450 miljoner kronor. Med över 6 000 levererade virkestorkar är vi ledande i Europa. Läs mer om vår inställning ”Good for Wood” på www.valutec.se.

Taggar: