• Valutec/

Kapacitet och kvalitet i fokus när Vida Vislanda investerar i kanaltork från Valutec

Med en ny kanaltork från Valutec ökar sågverket Vida Vislanda sin torkkapacitet med 48 000m3.
Vi har sedan tidigare goda erfarenheter att arbeta med Valutec. De är en garant för kvalitet och deras logistik och system passar oss väl, säger Karl Lindow, vd hos Vida Vislanda.

På Vida:s sågverk i Vislanda sågas och hyvlas grantimmer till konstruktionsvirke. En stor del av virket går på export och huvudmarknaden är Storbritannien. Sågverket har en tid haft behov att öka kapaciteten och torkningen har varit en stor flaskhals. Genom att investera i en kanaltork frigörs kapacitet samtidigt som kvaliteten på virket höjs.

– Att de ger oss förtroendet igen visar att de är nöjda med våra produkter och leveranser. Jag ser det som ett fint kvitto på vårt samarbete och vi ser fram emot att starta det här projektet, säger Robert Larsson vd, Valutec.

Kanaltorken är av typen FB och är utrustad med tryckramar och värmeåtervinning. Den kommer främst att användas för att torka sidobrädor ned till en fuktkvot av 18 procent och får en årskapacitet på ca 48 000 m3. Torken levereras med Valutecs egna styrsystem Valmatics.

Affären är den andra på relativt kort tid mellan Valutec och Vida Vislanda. För mindre än fem år sedan investerade sågverket i en kanaltork av samma typ som den som nu ska levereras.

– Det känns tryggt och positivt att att investera i en likadan tork och torkstyrning som vi redan har. Vi vet att det är lösningar som fungerar väl för våra behov, säger Lindow.

Robert Larsson, vd Valutec

Karl Lindow, vd Vida Vislanda