Timo Kanerva ny chef för Valutecs ryska bolag

Valutec har rekryterat Timo Kanerva till chefsposten hos Valutec LLC, med säte i St Petersburg. Kanerva kommer närmast från en tjänst som vd hos finska TKM TTT, en tillverkare av skärverktyg för trä– och pappersindustrin. Tidigare har han bland annat varit affärsområdeschef hos torktillverkaren WSAB, som förvärvades av Valutec 2009.

– Jag har alltid haft ett stort intresse för virkestorkning och när möjligheten dök upp att arbeta för Valutec så ville jag ta chansen. Det känns mycket inspirerande att få utveckla närvaron på den ryska marknaden, säger Timo Kanerva, som är utbildad träingenjör och därefter haft ledarroller i över 20 år.

Som vd för TKM TTT hade Kanerva uppgiften att leda bolaget i återhämtningen efter finanskrisen, som påverkade verksamheten kraftigt. När han nu lämnar bolaget är det med kraftigt förbättrade resultat. Bland övriga meriter märks bland annat roller som vd hos Finnforest samt försäljningschef hos Versowood och Ruukki Wood.

– Timo har lång erfarenhet av arbete i Ryssland, men tillför också mycket med sin kunskap om den europeiska sågverksindustrin som helhet. Tillsammans med Timo tror vi att vi kan ta ytterligare ett kliv i utvecklingen av företaget, säger Robert Larsson, vd på Valutec.

Som platschef i Ryssland blir huvuduppgiften att fortsätta arbetet för att etablera Valutec som den främsta samarbetspartnern och leverantören av anläggningar och utrustning för virkestorkning.

– En investering i virkestorkningsutrustning är något som bidrar till verksamheten på ett sågverk under många år och det ställer särskilt höga krav på oss när det gäller kontinuitet. Vi utvecklar våra marknader med långsiktiga mål i fokus och rekryteringen av Timo passar oss som hand i handske, säger Robert Larsson.

Robert Larsson, vd, Valutec
robert.larsson@valutec.se