Valutec levererar kanaltorkar till finska och baltiska sågverk

Valutec fortsätter att vinna stora förtroenden på den internationella sågverksmarknaden. Under hösten har företaget sålt kanaltorkar till Nordwood i Estland och till de finska sågverksföretagen Ilsalmen Sahat och UPM Alholmen.

– Vi har under året sålt nio kanaltorkar till finska sågverk och nu också två till Baltikum. Det visar både på en fortsatt ökning för den typen av anläggning och en stark framtidstro inom branschen, säger Robert Larsson, vd på Valutec.

I somras tog Valutec sina första steg på den lettiska marknaden då det familjeägda sågverket Kurekss investerade i en TC-kanaltork med en kapacitet på 50 000 kubikmeter.

Nu fortsätter Valutec sitt insteg på den baltiska marknaden genom affären med den estniska sågverkskoncernen Nordwood som investerat i en FB-kanaltork med plats för 18 virkespaket till sin anläggning i Viiratsi. Torken är utrustad med tryckramar, system för värmeåtervinning och Valutecs patenterade vagnsmatningssystem. Kapaciteten uppgår till 50 000 kubikmeter per år och driftsättning sker i mars 2018.

– Nordwood planerar att öka kapaciteten i alla sina tre sågverk. Vi är stolta över att ha fått förtroendet att bistå dem i arbetet med att utveckla både torkprocessen och kapaciteten, säger Robert Larsson.

I Finland är Valutecs största order för året Keitele Timbers stora satsning i Alajärvi. Dit levererar företaget sex torkanläggningar med en total kapacitet på 300 000 kubikmeter. Den affären har Valutec nu följt upp med ytterligare två.

Den ena gäller UPM-koncernen som investerat i en OTC-kanaltork till sitt sågverk i Alholmen. Torken är bland annat utrustad med tryckramar och värmeåtervinning. Den andra gäller Iisalmen Sahat som investerat i en FB-kanaltork. Anläggningen byggs enligt Valutec-standard i rostfritt stål och levereras med tryckramar och utrustas även med Valutecs styrsystem Valmatics. Iisalmen Sahat kommer att använda virkestorken för sidobrädor.

– Affärerna är ett kvitto på att våra styrsystem och anläggningar svarar mot behoven hos sågverken. Vi verkar på expansiv marknad där kraven på oss leverantörer är höga. Därför känns det extra roligt att vi fortsätter vinna förtroenden i såväl Finland som Baltikum, säger Robert Larsson.

Robert Larsson, vd, Valutec
Mob: 070-336 40 58
robert.larsson@valutec.se

___________________________