Valutec levererar virkestorkar till ett av Europas modernaste limträsågverk

Österrikiska Hasslacher har investerat i två nya kanaltorkar från svenska Valutec till sin anläggning i Sachsenburg, Kärnten.
Vi hade behov av att öka torkkapaciteten och torkkvaliten vad gäller fuktkvot och sprickor.  Valutec var den leverantör som kunde erbjuda den bästa helhetslösningen, säger Michael Fercher, Teknisk chef, Hasslacher.

Hasslacher är en familjeägd sågverkskoncern med sju anläggningar i tre länder. I och med investeringen ökar man kapaciteten i Sachsenburg, en av Europas modernaste limträanläggningar, med ca 80 000m3/år.

– Hasslacher har stort kvalitetsfokus och vårt genomgående kvalitetstänk i allt från byggnadsmaterial till torkstyrning var en av huvudanledningarna till att de valde oss, säger Robert Larsson, vd för Valutec.

Torkarna från Valutec kommer uteslutande att användas för att torka limträlameller av centrumvara ned till 12%. Det är extra gynnsamt för Valutecs nya generation kanaltorkar som kombinerar hög kapacitet med perfekt kvalitet och lämpar sig bäst för torkning av liknande dimensioner och paketstorlekar.

Kanaltorkarna som byggs i rostfritt stål utrustas med tryckramar, för minimal deformation av översta virkeslagret, och Valutecs system för värmeåtervinning. I leveransen ingår också styrsystemet Valmatics. Torkarna levereras och monteras under våren/sommaren och tas i drift i mitten av september 2016.

Kanaltorkteknologin är fortfarande relativt okänd i Centraleuropa men de senaste åren har Valutec genom fört en rad lyckade leveranser av kanaltorkar där.
– Den ökade efterfrågan för våra kanaltorkar grundar sig i en kombination av en målmedveten satsning från vår sida samtidigt som sågverken i Centraleuropa börjat bli mer och mer kvalitetsmedvetna och ställer hårdare krav på sina leverantörer, säger Larsson.

–Innan vi valde leverantör besökte vi ett flertal anläggningar från såväl Valutec som andra leverantörer. Gemensamt för alla Valutecanläggningar var att produktionen gick smärtfritt samtidigt som användarna var mycket positiva. Därför känns Valutec som ett tryggt val av leverantör avslutar Fercher.

Robert Larsson, vd Valutec

Telefon 070 336 40 58