Valutec vinner ny order från Europas största privatägda sågverk

Valutec har säkrat sin tionde kanaltorksleverans på tio år till Centraleuropa. Detta efter ytterligare en order till från tyska Ziegler Holzindustrie, Europas största privatägda sågverk. Anläggningen som ska levereras är den hittills största som Valutec byggt i Centraleuropa och en av de större i företagets historia. Kapaciteten uppgår till hela 110 000 kubikmeter virke per år.

– Det här är vår tredje order till Ziegler Holzindustrie. Ett förnyat förtroende är ett fint kvitto för oss och det är glädjande att de väljer att investera i en TC-kanaltork. Det visar att de tror på våra lösningar, säger Robert Larsson, vd på Valutec.

Valutec har tidigare levererat två kanaltorkar till Ziegler Holzindustrie. Den första leveransen genomfördes för tio år sedan och följdes upp 2014 med en OTC-kanaltork med kapacitet på cirka 50 000 kubikmeter.

Den nya TC-kanaltorken kommer att byggas med utrymme för tre paket i blåsdjup, istället för två som under lång tid varit standard. Den kommer att ha tio individuella torkzoner.

– Valutecs TC-kanaltork är ett utmärkt val för oss då lösningen uppfyller våra höga krav på kapacitet kombinerat med flexibilitet. Dessutom har vi haft mycket bra erfarenheter av att samarbeta med Valutec under de senaste åren, betonar Kai Matthies, som ansvarar för trätorkning på Ziegler Holzindustrie.

Det finns en stor marknadspotential för virkestorkning i Centraleuropa, där andelen virke som inte torkas länge varit hög i jämförelse med till exempel de skandinaviska länderna. I takt med att kvalitetskraven från kunderna höjts har större volymer sidobrädor börjat torkas, vilket skapat öppningar för Valutec och särskilt för TC-kanaltorkar.

– Hos TC-kanaltorkarna finns en unik flexibilitet som värderas högt av många. När du i teorin kan ha tio olika produkter i torken minskar behovet av produktionsplanering och dessutom blir nyttjandegraden också hög, säger Robert Larsson.

Anläggningen byggs i rostfritt stål och är utrustas med Valutecs styrsystem Valmatics. Den driftsätts i februari 2018 och blir då den andra TC-kanaltorken i drift i Tyskland. Under året har Valutec tidigare levererat och driftsatt en anläggning hos Egger Brilon.

Robert Larsson, vd, Valutec
Mob: 070-336 40 58
robert.larsson@valutec.se

___________________________