Borgarnas privatiseringsiver utgår från feltolkade uppgifter

Report this content

Idag släpper Stockholms läns landsting en omtalad jämförelserapport av tre stockholmssjukhus: Danderyd, Södersjukhuset och S:t Göran. Rapporten jämför äpplen med päron då det handlar om till storleken helt olika sjukhus.

Redan i början av mars kunde vi via media ta del av att hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (FP) vill göra ytterligare utförsäljningar av akutsjukhus i Stockholm utifrån rapporten. Enligt henne fick det privatiserade S:t Görans sjukhus ”bäst i test”. Men Vänsterpartiet konstaterar efter att ha tagit del av rapporten att Starbrink i sin privatiseringsiver dragit förhastade slutsatser av resultaten.

Landstinget har jämfört verksamheten på tre sjukhus som till storleken är helt olika. Södersjukhuset och Danderyd är stora sjukhus och S:t Göran ett mycket mindre. Dessutom är det enskilda kliniker på respektive sjukhus som jämförts och alltså inte hela sjukhus.

Det lilla sjukhuset saknar specialiteter som de två stora har: öron, näsa, hals; gynekologi; förlossning och barnakut. Det påverkar hela sjukhusets verksamhet och patientflöden och är viktigt att väga in vid en jämförelse av kliniker. En barnakut bemannas till exempel av läkare från andra avdelningar, vilket i sin tur påverkar dessa avdelningar. Det lilla sjukhuset har inte heller samma ansvar för utbildning och forskning, vilket också påverkar produktiviteten.

-          Vad gäller medicinska resultat är det glädjande nog inga större skillnader mellan sjukhusen, säger Håkan Jörnehed (V), oppositionslandstingsråd.

-          Vänsterpartiet tycker att det är bra att sjukhusen jämför sig för att utvecklas och bli bättre. Det är synd att politiken lägger sig i den processen genom förhastade och politiserade slutsatser som Anna Starbrink gör när hon argumenterar för att privatisera ytterligare sjukhus, säger Håkan Jörnehed.

Taggar: