Grattis Aleris till lyckad rekrytering av Filippa!

Report this content

Idag börjar före detta sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt sitt nya jobb på det Wallenberg-ägda sjukvårdsföretaget Aleris. Vänsterpartiet i landstinget har på morgonen därför skickat blommor till Aleris för att gratulera dem till vad som måste vara århundradets bästa rekrytering!

Filippa Reinfeldt, vars hela politiska gärning handlat om att öppna vården för privata vinstintressen, har i sitt dagliga arbete (som landets mäktigaste sjukvårdslandstingsråd) varit med och upphandlat vinstdrivande vårdtjänster. Hon värvades till Aleris mindre än 2 månader efter att hon slutat i landstingspolitiken till ett företag hon själv beslutat att upphandla.

2012 motionerade Vänsterpartiet i landstinget om att införa karantänsregler för höga tjänstemän som byter arbetsgivare från SLL till konkurrerande privat verksamhet. Vi anser att det precis som i våra grannländer samt i Storbritannien och i USA bör finnas lagstiftning mot detta. I Kanada finns det till och med en 5-årig karantänsregel på hur länge det måste gå mellan en förtroendepost och ett uppdrag för privata intressen och näringslivet.

- Det måste självklart vara en jättelyckad rekrytering för Aleris. Filippa Reinfeldt sitter ju på extremt mycket information och kunskap om upphandlingar och den politik som lett fram till att Aleris nått sin position som en av de största privata vårdgivarna i Stockholms län, säger landstingsrådet Håkan Jörnehed (V).