Tips från vänster: Låt höginkomsttagarna betala istället, Rosdahl!

Report this content

På tisdagens landstingsfullmäktige röstas om höjning av SL-kortet. Vänsterpartiet har alltid förespråkat låg SL-taxa och kommer därför rösta för bibehållen månadsavgift. Frågan som hänger i luften är om borgarnas budget överhuvudtaget går ihop om de inte får majoritet för förslaget att höja avgiften.

Vänsterpartiet vill därför tipsa finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl om att höja skatten. I Vänsterpartiets fullt finansierade budgetförslag höjer vi skatten med 25 öre. Det innebär att alla som tjänar under 40 000 kr och åker kollektivt tjänar på en skattehöjning. Den skattehöjningen ger också utrymme för satsningar på sjukvård, personal och bibehållen turtäthet i kollektivtrafiken.

– Borgarna har misskött ekonomin med kostnadsdrivande vårdval, skenande konsultkostnader, svällande administration och dyra investeringar som till exempel Nya Karolinska sjukhuset. Istället för att ta itu med problemen låter de dem som åker klimatsmart betala genom att höja avgiften, säger Håkan Jörnehed, landstingsråd för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet lovade i valrörelsen att inte göra det dyrare att åka kollektivt och vi håller vad vi lovar. Det senaste halvåret har kantats av förhastade besparingar och avslöjanden i Stockholms läns landsting. Signifikant är att neddragningarna drabbar de som redan är utsatta och har det tufft.

– Ojämlikheten växer i länet. Då kan vi inte ha en politik som slår mot låginkomsttagare och kvinnor. Borgarna har dragit ned på kvinnosjukvård och eftersom det är flest kvinnor som åker kollektivt så slår försämringarna i kollektivtrafiken också hårdast mot dem. Som ett feministiskt parti kan vi inte gå med på det. Vi vill istället ha en politik som håller ihop länet, säger Håkan Jörnehed.

Vänsterpartiet omfördelar i sin budget resurser från höga politikerarvoden, förmånsbilar, hyrpersonal, konsulter och administration till vården och kollektivtrafiken.