288 nya lägenheter i Stockholmshus beslutas idag

På det kommunala bostadsbolaget Familjebostäders styrelsemöte tisdagen den 6 december beslutas om totalt 288 nya hyreslägenheter i Stockholmshus. Lägenheterna finns i tre olika projekt.

• 90 lägenheter i Stureby, kvarteret Vedstapeln,
  • 58 lägenheter i Bandhagen, kvarteret Filmen,
  • 80 lägenheter i Västertorp, kvarteret Pucken,

- Stockholmshusen är ett jätteviktigt projekt eftersom vi både ska bygga snabbare och pressa byggkostnaderna för att pressa hyrorna och det behövs verkligen. Vi har över 2000 lägenheter i Stockholmshus på gång i olika byggstadier och jag är väldigt glad att vi nu beslutar om ännu fler hyresrätter, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostadsborgarråd i Stockholm och ordförande i styrelsen för Familjebostäder.

Stockholmshusen är ett projekt för att bygga hyreslägenheter snabbare och pressa ner byggkostnaderna för att ge lägre hyror än i annan nyproduktion. De allmännyttiga bolagen i Stockholm, Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem, och stadens tekniska förvaltningar jobbar tillsammans. Målet är upp till 3500-5000 byggstartade hyreslägenheter fram till år 2020. Arbetet ska bidra till att uppfylla stadens mål om att bygga totalt 40 000 bostäder till 2020.

Presskontakt:
Siri Jonsson Montin, 076 12 29 102