Äldre över 85 år hamnar först i kön till seniorboenden

Nu införs nya regler för vem som först får en lägenhet i Micasa Fastigheters seniorbostäder i Stockholms stad. Äldre som är över 85 år som vill flytta och äldre mellan 65 och 85 år som bor otillgängligt eller känner ensamhet och otrygghet ska prioriteras först när nya lägenheter blir lediga.

Det här gäller alla seniorlägenheter i Stockholms stads bostadsbolag för omsorgsfastigheter, Micasa Fastigheter. Om det inte finns någon i de prioriterade grupperna som behöver en lägenhet fördelas lägenheten efter kötid hos Bostadsförmedlingen till personer över 65 år som är folkbokförda i Stockholm stad. Det här innebär att just de seniorlägenheter som Micasa Fastigheter äger på ett tydligare sätt riktas till dem med störst behov. Tidigare har lägenheter i seniorboenden endast fördelats efter kötid hos Bostadsförmedlingen.

- Idag finns många äldre stockholmare som känner sig oroliga och ensamma och bor otillgängligt. Vi måste se till att de prioriteras och får komma till ett tryggt boende, säger Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd i Stockholm och ordförande i Micasa Fastigheter.

Så här funkar de nya reglerna:

• Alla äldre över 85 år som är folkbokförda i Stockholms stad kan anmäla till Bostadsförmedlingen att de är intresserade av en seniorlägenhet och hamnar då i den särskilt prioriterade gruppen.
  • Äldre mellan 65 och 85 år som bor otillgängligt eller känner ensamhet och otrygghet ska kunna få ett intyg från biståndshandläggare, vårdpersonal inom primärvården eller rehabilitering om att de behöver en seniorlägenhet och går då in i den särskilt prioriterade gruppen.
  • Samtliga lägenheter ska förmedlas till äldre som är folkbokförda i Stockholms stad.

Seniorbostäder är lägenheter som är anpassade för äldre dit den som är över 65 år kan flytta utan att få ett biståndsbeslut från kommunen. Micasa Fastigheters seniorbostäder har gemensamhetslokaler som inbjuder till social samvaro. I vissa seniorbostäder kommer det även att finns aktivitetscenter där stadsdelen erbjuder verksamhet som är särskild riktad till äldre.

Idag torsdagen den 14 september beslutar styrelsen för Micasa Fastigheter, Stockholms stads bostadsbolag för omsorgsfastigheter, om de nya förmedlingsreglerna. De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2018. Förmedlingsreglerna gäller endast Micasa Fastigheters seniorbostäder och berör inte andra hyresvärdar.

Presskontakt:
Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519