Alliansen och Mp stoppar billigare hyresrätter

På dagens möte med Stockholms stads stadsbyggnadsnämnd stoppade Alliansen och Miljöpartiet byggandet av ca 80 stycken billigare hyresrätter, så kallade Stockholmshus, i ett villaområde i Stureby.

Det är ett antal fyravåningshus som stoppas trots att flertalet remissinstanser tillstyrkt förslaget. Efter samråd har också antalet lägenheter minskats och husen justerats för att passa in bättre med den omkringliggande bebyggelsen.

- Den nya majoriteten stoppar byggandet av de billigare hyresrätterna för att istället bygga radhus. Det är helt orimligt agerat när vi har så många akut bostadssökande som behöver en hyresrätt, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Bygget har planerats länge och det finns färdiga skisser på hur husen ska placeras och se ut. Vänsterpartiet menar att husen, med de ändringar som gjorts, passar väl in i den omkringliggande bebyggelsen och att det är viktigt att det byggs hyresrätter i områden som idag domineras av villor, för att få en blandad stad.

- Alliansen och Miljöpartiet säger att de kommer att börja ombilda hyresrätter för att de vill ha en blandad stad, men samtidigt kan de inte tänka sig att bygga hyresrätter nära villaområden. Det är inte trovärdigt, säger Maria Hannäs (V), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

För mer information:
Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102