Alliansens budget: För lite, för sent

Majoritetens budgetförslag som presenterades idag innehåller satsningar på några av de mest krisande verksamheterna i Stockholm. Men det är genomgående för lite och för sent.

Skolan och fritidsverksamheten har under flera år misskötts, socialsekreterarna går på knäna så satsningarna kommer sent och det kommer dröja innan de får genomslag. Klimatpolitiken består nästan helt av förslag de tagit från Vänsterpartiets tidigare budgetförslag. De förutspår 1,8 miljarder i överskott men gör inga stora satsningar på bostäder trots nästan 400 000 i bostadskön.

-          Verkligheten har hunnit ikapp alliansen, det vi får nu är plåster på såren men inga långsiktiga lösningar på segregation eller ojämlikhet, säger Ann-Margarethe Livh (V), oppositionsledare. Deras ”historiska satsning” på Individ och familjeomsorg är lägre än budgetpåslagen 2003 då V ansvarade för sociala frågor.

-          Man satsar på museernas öppettider men bryr sig inte om avgifterna eller brist på SL-kort i försörjningsstödet som stänger ute Stockholmare, säger Ann-Margarethe Livh (V), oppositionsledare. Nu blir det fler timmar som människor på försörjningsstöd INTE kan gå på museer, teater, simhallar eller kulturskolan.

Ann-Margarethe Livh 076 -12 29 103