Ann-Margarethe Livh i EU-debatt

Idag utfrågas Vänsterpartiets gruppledare Ann-Margarethe Livh under Sociala företagsdagen. Med mindre än en vecka kvar till EU-valet får politikerna frågor om hur upphandlingsregler ska utformas så att sociala ekonomins företag inte diskrimineras.

- Det behövs en ny policy med tydligare kriterier för den konkreta upphandlingen. Här behövs ett maktskifte. Vi vill göra det möjligt att gynna de som till exempel har miljö- eller hållbarhets-principer för sin produktion, har kvalitetssäkrad och transparent policy för att återinvestera vinster och som gynnar kommunen genom att till exempel hålla med ungdomspraktikplatser eller annan arbetsintegrering. Av klimatskäl ser vi dessutom gärna upphandling i närområdet, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare Stockholms stad.

Utfrågningen sker på Sociala Företagsmässan den 15 maj på Princess Hall på Djurgården. Deltar gör även ett flertal företag som jobbar utifrån ett non-profitkoncept med syfte att skapa nya jobb till långtidsarbetslösa och sjukskrivna.

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/