Barnen drabbas av höjda hyror i Stockholms förskolor

På möte med AB Stockholms Stadshus idag kommer ett beslut tas som drabbar stadens förskolebarn. Den borgerliga majoriteten kommer besluta att hyrorna för förskolorna i stadens egna lokaler ska höjas och marknadsanpassas. Tidigare har dessa haft ett avtal om ”självkostnad” men nu ska hyrorna anpassas till nivåerna i privatägda hus och höjas successivt. Dessutom ska lokalytorna minska för barnen, enligt de nya riktlinjerna.

- Högern måste satsa på barnen och sluta leka marknad med sig själv. Hyreshöjningarna på 9 miljoner kronor för förskolor i centrala lägen motsvarar närmare 20 tjänster. Personal som så väl behövs på förskolorna. Hyreshöjningarna kommer att drabba Stockholms barn, säger Ann Mari Engel (V), ledamot i Stockholms Stadshus Ab.

Ann Mari Engel (V), Vänsterpartiet, reserverar sig mot beslutet och menar att verksamheter i stadens egna lokaler bör ha en hyra som motsvarar självkostnaden.

Ann Mari Engel (V), ledamot i Stockholms Stadshus Ab, 070-727 74 20

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/