Beslut: nästan 500 nya hyresrätter i Stockholm

På torsdag den 7 september kommer styrelsen för det kommunala bostadsbolaget Stockholmshem fatta beslut om att 476 nya hyresrätter i Stockholm ska byggas. Det ligger i linje med den styrande majoritetens ambition om att öka antalet hyresrätter i Stockholm. År 2015 var det första året på nästan ett decennium som antalet allmännyttiga lägenheter ökade i Stockholm.

- Det är jättebra med fler hyresrätter i de här områdena. Alla vet att det behövs fler hyresrätter i Stockholm och vi kör på för att det ska byggas fler så snabbt som möjligt, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostadsborgarråd.

- Stockholm behöver fler hyresrätter, inte färre. Under flera år såg vi hur de borgerliga partierna ombildade i snabb takt, säger Kadir Kasirga (S), ordförande Stockholmhem. Nu har vi äntligen vänt den utvecklingen och ökar antalet kommunala hyresrätter. Vi fortsätter att stärka Stockholmshems roll som ett av landets största bostadsbolag och det är glädjande att vi nu kan nu ta beslut om ytterligare nästan 500 nya hyresrätter i Stockholm.

Byggandet har kommit igång ordentligt i Stockholm. Under 2016 påbörjades över 7 000 lägenheter, vilket är en historiskt hög byggtakt, och staden ser ut att nå sitt mål om 40 000 påbörjade bostäder till 2020 där minst hälften av bostäderna ska vara hyresrätter.

Aktuella beslut:

•       Inriktningsbeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder i Mariehäll 1:10, 160 lägenheter
  •       Inriktningsbeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder i Stadshagen, 220 lägenheter
  •       Nyproduktion av bostäder i Kv. Örtuglandet 1, Åkeslund, 96 bostäder

Presskontakt Ann-Margarethe Livh (V):
Ida Strid, pressekreterare, 076-12 29 519

Presskontakt Kadir Kasirga (S):
Gabriel Dahlander, pressekreterare, 076-12 29 186