Blågröna majoriteten plockar 40 miljoner från Stockholms äldreboenden

Stadens blågröna majoritet kommer att besluta att plocka ut 40 miljoner kronor från Micasa fastigheter och föra över till kommunens kassa. Micasa är stadens bostadsbolag för äldreboenden och andra bostäder för äldre. Vänsterpartiet är starkt kritiska till agerandet och menar att pengarna borde stanna i bolaget och bland annat användas till upprustning av stadens äldreboenden.

- Det här är pengar som borde gå till att rusta upp de boenden för äldre som staden äger och till att bygga fler nya boenden för äldre. Nu använder den blågröna majoriteten istället de äldres pengar till att täcka upp i kommunkassan, eftersom de genomfört en dyrbar skattesänkning, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Fram till år 2040 förväntas antalet invånare som är 80 år och äldre att bli ungefär dubbelt så många som idag. Därför har Stockholms stad mycket stora behov av att bygga ut seniorlägenheter och vård- och omsorgsboenden. Enligt stadens äldreboendeplan krävs en utbyggnad av drygt 1300 kommunala platser i vård- och omsorgsboende fram till år 2040, vilket motsvarar cirka 21 nya boenden. Därutöver visar Micasas egen plan för utbyggnad av seniorlägenheter ett behov av att färdigställa 1 500 nya seniorlägenheter fram till år 2040.

Pengarna som plockas ut kommer från vinster av försäljningar av framförallt omoderna fastigheter som inte uppfyller dagens krav på bostäder för äldre. Vänsterpartiet har inte motsatt sig försäljningarna i sig men menar att vinsterna bör komma stadens äldre till del.

Fakta: Micasa Fastigheter äger och förvaltar Stockholms stads omsorgsfastigheter.
Antal fastigheter: 117
Antal vård- och omsorgsbostäder: 5 600