Clara Lindblom och Nooshi Dadgostar i ny feministisk podcast

Stockholms äldre- och personalborgarråd Clara Lindblom och Vänsterpartiets vice partiledare Nooshi Dadgostar har startat en feministisk podcast - 5podden. I första avsnittet medverkar fotbollstränaren Pia Sundhage som pratar om sin uppväxt, idrott på lika villkor och fotbollens utveckling på damsidan.

- Vi märker att de feministiska frågorna inte får plats i den här valrörelsen och därför vill vi skapa utrymme för dem. Att vi har mängder med jätteviktiga feministiska frågor som måste upp på dagordningen visar inte minst höstens metoo-upprop och förlossningskrisen vi upplever runt om i landet, säger Clara Lindblom.

Fler som kommer medverka i 5podden är bland andra Elin Sundin, ordförande i organisationen FATTA som skapat opinion för en ny samtyckeslag, komikern Petrina Solange som bland annat korats till årets kvinnliga komiker 2015 och medverkat i Parlamentet samt flerfaldigt grammisbelönade artisterna Rebecca & Fiona.

- Idag finns det för lite utrymme att få fördjupa sig i politiska debatter, alla svar ska alltid vara korta och förenklade. Vi är jätteglada att vi nu har ett utrymme där vi kan låta skarpa gäster diskutera och fördjupa sig i aktuella feministiska ämnen som de är väl insatta i. Det tror vi behövs, säger Nooshi Dadgostar.

Lyssna på 5podden:

För mer info: Siri Jonsson Montin, pressekretare, 076 12 29 102