För få hyresrätter med alliansens budget

Med alliansens budget kommer det inte att byggas tillräckligt med hyresrätter. Alliansen säger att byggtakten ska öka men är inte beredda att tillföra de pengar som krävs.

- Stockholmarna är hårt drabbade av den allvarliga bostadsbristen. Idag säljer högeralliansen marken till högstbjudande och det ger höga hyror. Vi vill istället premiera det byggbolag som kan erbjuda lägst hyreskostnad till bäst kvalité, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

- Det här är en valfläskbudget. Alliansen lovar mycket, men i budgeten syns det att de inte har täckning för sina löften, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

- Stockholm ska ha en bostadsmarknad för alla. Vi måste se till att folk har råd att bo i de bostäder vi bygger. Det är möjligt om den politiska viljan finns. Det är självklart att vi ska använda våra kommunala bostadsföretag som ett medel att vrida bostadspolitiken rätt i Stockholm. Våra bolag har god ekonomi och kan snabbt komma igång med byggandet, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03