Förhandlingarna om en rättvis hyra för stockholmarna fortsätter

Idag meddelande Fastighetsägarna att de lämnar förhandlingarna om Stockholms nya hyressättningssystem. Syftet med förhandlingarna har varit att få till en ny hyressättning som utgår från hur hyresgästerna värderar sitt boende baserat på bland annat lägenhetens storlek och standard och vilket bostadsområde den ligger i. Förhandlingarna har förts mellan Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och de tre kommunala bostadsbolagen Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem. De kommunala bostadsbolagen kommer att fortsätta förhandlingarna.

-  Det är ett väldigt tråkigt besked som Fastighetsägarna ger idag, att man lämnar förhandlingarna om rättvisa hyror i Stockholm. Men jag är också förvånad, det har varit ett konstruktivt arbete från alla parter fram tills nu, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd och styrelseordförande i de kommunala bostadsbolagen Svenska Bostäder och Familjebostäder.

- Det är svårt att blunda för att Fastighetsägarna över hela landet har lämnat de årliga hyresförhandlingarna och lämnat över ärenden till hyresnämnden som en form av protest mot förhandlings- och bruksvärdessystemet. Med det vill man skicka en signal till lagstiftaren om att se över hyressättningen i Sverige. Men signalen det i själva verket skickar är att de inte vill vara med och ta ansvar, säger Ann-Margarethe Livh (V).

-  Bostadsbolagens uppdrag att förhandla fram en rättvis hyressättning i Stockholm kvarstår, och det gör vi med eller utan Fastighetsägarföreningen, säger Ann-Margarethe Livh (V).

Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519