Halverat naturreservat i Stockholm – alliansen försöker lura väljarna

Som Vänsterpartiet tidigare varnat för sviker nu alliansen sina väljare genom att väsentligt minska de naturreservat som varit deras vallöften. Naturreservaten de presenterat är Kyrkhamn, Årstaskogen med Årsta holmar och Älvsjöskogen. Älvsjöskogens naturreservat halveras i praktiken gentemot vallöftet. I Älvsjöskogen är det sidan i Vantör där hyresrätterna står som inte får naturreservat medan den halvan som står mot villområdena ska bli naturreservat. Vänsterpartiet har krävt mer omfattande naturreservat som omfattar de områden som har hyresrätter och flerfamiljshus.

-          Det är skandal att alliansen sviker vad de gått till val på för åtta år sedan, säger Sebastian Wiklund (V), ers. i stadsbyggnadsnämnden. Det är en tydlig signal inför det kommande valet, det går helt enkelt inte att lita på vad alliansen säger.

-          Vänsterpartiet fortsätter driva på för att det bildas naturreservat även vid hyresrätter och flerfamiljshus. Därför måste hela Älvsjöskogen, Rågsveds friområde och Solbergaskogen göras om till naturreservat, säger Sebastian Wiklund.

Sebastian Wiklund 070 843 93 41